MS Excel
ОПИСАНИЕ
MS
Excel е програма за създаване и оформяне на електронни
таблици. С Excel може да се обработват и съхраняват списъци
от данни, да се извършват изчисления, да се създават отчети и диаграми.
Файловете създадени с MS Excel са с разширение
xls.
Стартиране на MS Excel
- Чрез двукратно щракване върху иконата на Excel на Desktop-а;
- От бутон Start / Programs / MS Excel
Елементи на прозореца на MS Excel
- Заглавна лента;
- Ред с менюта;
- Ленти с инструменти (бутони);
- Поле за име и ред за формули;
- Работна област;
- Ред за състояние на програмата;
- Превъртащи ленти (плъзгачи, ленти за движение)
Стартиране на MS Excel
- Чрез двукратно щракване върху иконата на Excel на Desktop-а;
- От бутон Start / Programs / MS Excel
Елементи на прозореца на MS Excel
- Заглавна лента;
- Ред с менюта;
- Ленти с инструменти (бутони);
- Поле за име и ред за формули;
- Работна област;
- Ред за състояние на програмата;
- Превъртащи ленти (плъзгачи, ленти за движение)
При стартиране на
програмата се създава файл Book1.xls. В MS
Excel файловете се наричат работни книги. Всяка работна книга
(Book) може да съдържа един или няколко работни листа (Sheet).
Лист (sheet) е част от документа, която се използва за въвеждане на отделни
електронни таблици. Броят на листовете, с които се стартира нова работна книга е
3, но може да се промени. Едно от имената на листовете е с по-тъмни букви - това
е активният лист, т.е. листът, в който се намира активната клетка.
Работната област на всеки един работен лист е съставена от
редове (1, 2... 65 536) и колони (A, B...Z, AA, AB...IV), които при пресичането
си образуват клетки.
Клетката е основната градивна единица в елекронната таблица (както тухлата за една къща). Комбинацията от буквата на колоната и числото на реда за дадена клетка се нарича име на клетката. Например клетката, разположена в колона А и ред 1 се нарича А1.
В полето за име автоматично се изписва името на активната (избраната) клетка . Активната клетка се отличава от другите по плътната черна рамка. След избор на дадена клетка въвеждането на данни (текст, числа, формули и др.) в нея става или директно с щракване два пъти в клетката или в реда за формули, наричан още ред за редактиране.
Клетката е основната градивна единица в елекронната таблица (както тухлата за една къща). Комбинацията от буквата на колоната и числото на реда за дадена клетка се нарича име на клетката. Например клетката, разположена в колона А и ред 1 се нарича А1.
В полето за име автоматично се изписва името на активната (избраната) клетка . Активната клетка се отличава от другите по плътната черна рамка. След избор на дадена клетка въвеждането на данни (текст, числа, формули и др.) в нея става или директно с щракване два пъти в клетката или в реда за формули, наричан още ред за редактиране.
Освен единични
клетки има и група от клетки - области. Областите могат
да бъдат правоъгълни или
тримерни. Правоъгълните области се адресират
чрез адреса на клетката в горния ляв ъгъл и адреса на клетката в
долния десен ъгъл, разделени с двуеточие (пример
A1:C3 - това включва клетките А1, А2, А3, В1, В2,
В3, С1, С2 и С3). Тримерните области се използват, когато се работи
с няколко работни листа. В адреса на тримерната област се включва и името
на работния лист. Така област, състояща се от клетки с адрес D18, но
разположени в работни листове с имена от Sheet1 до Sheet3 ще има адрес
Sheet1!:Sheet3!D18. |
правоъгълна област A1:C3 |
Маркирането на област
от клетки става с "влачене" на мишката при натиснат ляв бутон. Маркираната
област се показва в черно /синьо, като
първата клетка от областта е бяла. Маркирането на всички
клетки от един ред става, като се избере номера на реда в Excel (например 2). След като се маркира реда става черен / син. Маркирането на всички
клетки от една колона става, като се избере името на колоната в Excel (например
В). След като се маркира колоната става черна /
синя. Маркирането на всички клетки от един работен лист става,
като се избере правоъгълника между номерата на редовете и имената на колоните
в Excel, т.е. между А и 1. След като се маркира цялата таблица става черна
/ синя.
Маркирането на цял ред, колона или таблица може да се използва при копиране, преместване, форматиране.
Маркирането на цял ред, колона или таблица може да се използва при копиране, преместване, форматиране.
Създаването на таблица се състои от проектиране и оформяне. При проектирането трябва да се определи текстът на заглавията и антетката (първият ред на таблицата, в който се задават имената на колоните), броят на колоните и редовете, данните - константни или променливи, какви формули и функции ще се използват, видовете диаграми. Началото на таблицата да е от колона А, като се оставят празни 1-2 реда. Оформянето се състои от обединяване клетките на първия ред над цялата таблица, за да се впише там заглавието, обединяване на съседни клетки в таблицата, нанасяне антетката, нанасяне данните в клетките, форматиране на клетки, редове и колони. Форматирането на клетките включва: вид на данните - шрифт, цвят, размер, стил; разположение на данните в клетката - ляво, дясно, центрирано, наклонено (под ъгъл); контур (рамка) и пълнеж на клетката - вид на рамката, вид и цвят на линията; размер на клетката - височина на реда и широчина на колона.
За работа с
работни листове се използва
контекстното меню (десен бутон на мишката върху името на
работния лист, в случая върху Sheet1): Insert - добавя нов лист; Delete - изтрива лист; Rename - преименува лист; Move or Copy - премества/копира лист; Select All Sheets - избира всички листове; Tab Color - задава цвят на етикета; View Code - включва режим на работа с Visual Basic. Командите от контекстното меню се намират и в основните менюта на Edit, Insert, Format, като там съм обяснила по-подробно. |