Жените на България
ГРЕШНАТА МИРОСЛАВА ТРЯБВАШЕ ДА ИЗБИРА МЕЖДУ СЪПРУГ И БАЩА, МЕЖДУ ЛЮБОВ И РОДИНА
Нявгашната преславна българска столица Преспа ликувала на сватбата на Косара, прекрасната и своенравна дъщеря на Самуил. Защото любовта победила, а на всички им се искало винаги да е така. Все любовта да разбива даже и стените на затвора, защото женихът на Косара излязъл от килията и пристъпил черковния праг, за да се венчае. Сред най-близките гости на трапезата била и Мирослава, сестрата на Косара, по-голямата дъщеря на царя. Малката сестра преженила сестра си!
Не
минал месец и цар
Самуил бил изненадан от Мирослава – съобщила му, че и тя е влюбена в
пленник! Избраникът на сърцето й бил арменецът Ашот, син на
управителя на Солун –стратега Григорий Таронит.
Когато
Самуил направил пореден опит за завоюване на Солун през 996 г.,
младият и буен Ашот попаднал в българска засада и бил пленен. Бащата
светкавично и саможертвено се втурнал да спасява своето чедо,
озовало се в ръцете на българските войни. Но бил посечен пред очите
на своя син Ашот.
Тъй под
жаркото и немилостиво слънце на Балканите се разиграла още една
драма – да видиш как родния ти баща се жертва е потресение, което
цял живот не се забравя. Нима някой е в състояние да обича, тези
които са отнели живота на баща му?
Три години
прекарал в преспанския затвор Ашот, докато пламнала искрата на
любовта. Мнозина се отнесли, така е и до днес, скептично към любовта
на Мирослава, защото тя повтаряла, дори някак си копирала, стореното
от сестра й, Косара.
Но нима
любовта е подвластна на такива сметки? Мирослава била непреклонна и
отстоявала своята любов – изисквала пламенно “по закон да бъде
свързана” с Ашот. Дори заплашила баща си със самоубийство. Допустимо
е подозрението, че връзката между двамата навярно е отишла вече
твърде далеч.
Така
отново царят трябвало да отстъпи на бащата Самуил. Накрай владетелят
склонил и втората му дъщеря да сключи брак. И му се наложило за
втори път да освобождава пленник и да го прави свой зет. Затворът се
оказал мястото, където намерили своите женихи и двете дъщери на
прославения българския цар.
И тази
сватба била сензационна за времето си, за това свидетелствува и
съхранения в Мадридския препис на хрониката на Йоан Скилица,
прекрасна миниатюра. В центъра на изображението е българският
патриарх Давид – пред него са застанали двамата младоженци –
Мирослава и Ашот. Тук е и бащата Самуил и майката Агата.
Дали на
мен така ми се струва, но като че ли майката гледа някак тъжовно в
тази миниатюра. Своенравни дъщери отгледала Агата, това е поне
безспорно. И някак си прибързана била тази сватба, само няколко
месеца след сватбата на Косара. Но така или иначе любовта отново
възликувала в преспанския царски двор.
Самуил
поверил на своя зет управлението на крепостта и областта Драч. Така
Съдбата отново погалила арменецът Ашот, заминали със щастливата
Мирослава.
До 1004 г.
щастието им било безбурно, а Ашот е бил напълно лоялен към Самуил и
българската държава. Но Ашот се оказал образец за коварен и
недостоен човек – изменил подло и коварно на своя тъст.
По-страшното
е друго – че в организирания заговор-сделка за предаването на Драч
на Византия участвувала и Мирослава. Тя е трябвало да избира – между
съпруг и баща, между Византия и Отечеството. И избрала своя съпруг и
чуждата Византия. Така Мирослава стана символ и на предателството,
за разлика от сестра си Косара, която българите запомниха като
жертва на любовта си.
Това,
което последвало, било безсрамно и безчестно – продаването на град Драч на
византийците. Сребърниците за предателството на Ашот се изразявали в
титлата “магистър”, а Мирослава получила званието “зости” –
придворна дама. (Колко
такива “зости” ще видим да крачат през вековете в родната ни
история, та до днес? Има ги и в политиката, особено разпространени
са в литературата...) И сякаш
се изпарила, тъй като щом пристигнала в Константинопол, никой повече
не споменал за нея. Напълно заслужено забвение, защото Мирослава не
само измени на своята страна, но и на своя баща.
Не, знам,
знам, че не бива да съдим със задна дата постъпките на нашите
предходници, но не бива и да ги забравяме.
Мирослава
е жената, която сграбчи хищно личното щастие, а презря своята
Родина. Поставена бе в състояние на жесток избор.
Възможно
ли е щастието, ако се сдобиваме с него на такава цена?
Как е
живяла Мирослава след черното семейно предателство? Имаме пред себе
си среща с една жена, която воюва страстно и непреклонно за своето
щастие, стреми се към него, преодолява всички препятствия и наистина
го постига. Но въпросът, който ме гложди ден и нощ е – беше ли
щастлива Мирослава? Съмнявам се и го казвам, не със злорадство и
поради уязвен патриотизъм, а защото знам от заниманията ми с
историята и човешката душа, че щастие на такава цена е наистина
невъзможно.
И има ли
пощада за този грях?
Такава е
Мирослава, другата дъщеря на преславния, могъщия, трагичния
български цар Самуил – една палеща тайна, съхранена през вековете.
Но и такива жени видя хилядолетната ни история.
Какви са
те – решете сами.