Оптимизация на Win7 !



  Сега ще ви покажа как да олекотите Windows 7 по такъв начин, че да заработи още по-добре, по-сигурно и естествено, по-бързо от преди. Открих как това може да стане само чрез няколко промени (някои от които скрити) в настройките на операционната система.



В какви варианти се предлага Windows 7 ?

Windows 7 ще намерите на пазара в шест варианта. Имената на изданията са както тези при Windows Vista с изключение на Business изданието, което просто ще се казва Professional, както беше и при остарялата вече Windows XP. Home Premium, Professional и Ultimate ще се продават в магазините и ще бъдат достъпни чрез т.н. Производители на Оригинална Техника (OEM издания). Освен това се очаква да бъде пуснат и специален вариант на операционната система, предназначена специално за притежателите на нетбуци.
Всяко следващо издание ще съдържа и функциите на предходното, както беше и при Windows Vista. По този начин става възможно преминаването от по-малко функционално към по-функционално издание. Те ще са подредени така:
• Windows 7 Starter – С най-малко функции и възможности. Ще може да се стартират максимум 3 приложения едновременно. Очаква се, това издание да се предлага само в 32-битова версия. Предназначено за развиващи се държави.
• Windows 7 Home Basic – Тук също функциите са доста ограничени, но са повече от предишното издание. Както и в Starter, и тук няма да може да се използват Aero теми и придружаващите ги визуални ефекти.
• Windows 7 Home Premium – Това е стандартно издание за повечето домашни потребители. Включва много повече възможности от предишните две издания (тук може да се възползвате от Aero възможностите).
• Windows 7 Professional – Това издание е предназначено за малкия бизнес или доста напреднали потребители.
• Windows 7 Enterprise – Издание, което ще се предлага ограничено, за работещите в среден и голям бизнес.
• Windows 7 Ultimate – Това е изданието, което включва в себе си всички възможни функции. Предлага се за много напреднали потребители и ентусиасти.

В примерите от тази статия се използва Windows 7 Ultimate. Въпреки това обаче, почти всички трикове са възможни и в изданията Professional/Enterprise и Home Premium.

Системни изисквания за Windows 7

Процесор:
Минимално: 800 MHz 32-bit (x86) или 64-bit (x64) cpu
Препоръчително: 1 GHz 32-bit (x86) или 64-bit (x64)
Памет:
Минимално: 512 MB оперативна памет
Препоръчително: 1GB оперативна памет
Видеокарта:
Минимално: SVGA (800x600)
Препоръчително: 128MB, DirectX 9 видеокарта с WDDM 1.0+, Pixel Shader 2.0 и 32bpp
Твърд диск:
Минимално: 20GB HDD с най-малко 10GB свободно пространство на твърдия диск.
Препоръчително: 40GB HDD с 15GB свободно пространство на твърдия диск.
DVD/CD ROM устройство
Звукова карта
Интернет връзка

 Клавишни комбинации в Windows 7

• Win+Up – Тази комбинация служи за максимизиране на активния в момента прозорец.
• Win+Down – От тук може да минимизирате активния прозорец в лентата със задачи.
• Win+Left – Преместване на прозореца в ляво на вашите екрани.
• Win+Right – Преместване на прозореца в дясно на вашите екрани.
• Win+Shift+Left – Преместване към левия монитор (ако имате такъв).
• Win+Shift+Right – Преместване към десния монитор (ако имате такъв).
• Win+Home – Минимизиране / Възстановяване на всички отворени прозорци.
• Win+Shift+T – Фокусиране към предишния елемент в лентата със задачи. Аналогична комбинация на предишната.
• Win+Space – Тази клавишна опция служи за преглед на работния плот.
• Win+G – Показва всички гаджети на преден план (пред всички други прозорци).
• Win+P – Ще се отвори прозорец с допълнителни настройки за допълнителните екрани.
• Win+X – Стартира се мобилния център в Windows 7. Той е същият както и при Vista и все още е доста полезен.

• Win + L – бързо заключване на компютъра
• Win + T – показва превю на активните приложения в таскбара
• Win + E – нова инстанция на Windows Explorer

• Alt + P – превю панел в Windows Explorer, страхотен за разглеждането на много снимки от една директория
• Alt + стрелка нагоре – едно ниво нагоре в Windows Explorer
• Alt + стрелка наляво/надясно – напред/назад в Windows Explorer

• Win+# (# = число от клавиатурата) – Стартира се програмата под този номер в лентата със задачи. Например: Win+1 стартира първата отметната програма, Win+2 стартира втората и така нататък.
• Win + + / Win + - (плюсове или минуси от клавиатурата) -> Zoom in или Zoom out. Увеличаване и намаляване на екрана. За целта се използва инструмента Magnifier.
• Win (Windows бутона) + стрелка нагоре – максимизиране на прозорец
• Win + стрелка наляво – измества прозорец към лявата страна на десктопа
• Win + стрелка надясно – като горното, но в противоположната посока
• Win + стрелка надолу – минимизиране на прозорец. Ако прозорецът е максимизиран и изпълните командата, ще се върне към нормален размер и позиция
• Ctrl + Shift + Click – пускане на приложение от таскбара или менюто Start с пълни административни права
• Shift + клик – извършена в таскбара, тази клавишна комбинация действа като да отворите множество прозорци на браузър (не табове, а отделни инстанции). Така например, ако кликнете няколко пъти на Word, ще получите няколко отделни документа


Спиране на System Restore

System Restore на пръв поглед е една полезна функция, благодарение на която вие можете да връщате операционната система към по предишен период от време. Чрез този инструмент може да възстановите всички промени, които са били извършвани в системни файлове, регистрационни ключове. Освен това ще се премахнат и инсталиралите програми, които сте добавили през дадения отрязък от време. Най-важно обаче е, че System Restore няма да засегнете персоналните ви файлове (документи, снимки, архиви и други).

За да се върне системата се създават Restore Points (Точки на възстановяване). По подразбиране, тези точки се правят автоматично от ОС преди всяко инсталиране на програма, устройство (device) или актуализация. Разбира се, точките могат да се създават и от вас.

Главният проблем на инструмента е, че не винаги „връщането” на системата помага, а освен това се заема и много пространство на твърдия диск. Има и много по-добри алтернативи като Norton Ghost, Acronis True Image и други.

За да спрете System Restore, натиснете с десен бутон върху Computer (Моят компютър) –> Properties (Свойства). Ще се отвори прозорецът System (Система). Прегледайте страничната лента за връзката System Protection (Защита на системата). Ще видите следния прозорец:


Тук е мястото да спомена, че подобно на другите програми за backup и възстановяване, System Restore създава точките за отделните твърди дискове. По подразбиране, както е показано и на картинката, е зададено да се създават точки само на дяла, в който е инсталирана операционната системата.
За да спрете създаването на точки в дял C: (или този, на който е инсталирана системата), трябва да го маркирате и да натиснете върху бутона Configure (Конфигурация). Ще се отвори нов прозорец. Там трябва да маркирате отметката Turn off System Protection (Спиране на създаването на точки за възстановяване на този дял). След това натиснете върху OK за да се затвори прозореца. Готови сте!

Бележка: Всички точки, които са били създадени досега, ще бъдат безвъзвратно изтрити. Ако мислите, че ще използвате инструмента System Restore, тогава прескочете тази стъпка.

Спиране на потребителския (родителски) контрол (UAC)

User Account Control е специално приложение на Windows 7, което трябва да помогне за сигурността на вашата операционна система. До тук това е много добре, но всеки път, когато например инсталирате ново приложение или опитате да промените нещо в настройките на Windows, започват да изскачат малки прозорчета, чрез които се чака потвърждение за изпълнение на следната операция от вас преди да се изпълни задачата. На моменти това е доста дразнещо, а и един антивирусен софтуер + защитна стена върши достатъчна работа.

За да изключим тази функция на Windows, отворете Control Panel (Контролен панел) > All Control Panel Items (Всички елементи в контролния панел) > User Acounts (Потребителски акаунти) > Change User Acount Control settings (Променяне на настройките за потребителския контрол) > Ще видите следния прозорец:


Както може би и сами разбрахте, за да спрете услугата трябва да си поиграем с плъзгача. Нека обаче първо разгледаме по какъв начин може да се конфигурира UAC:
• Always Notify – Ако изберете тази опция, винаги ще ви се иска потвърждение когато инсталирате нова програма на компютъра или правите промени в настройките на операционната система. Тази опция се препоръчва от Microsoft ако често инсталирате промени и правите доста промени по настройките.
• Default – Тази опция е избрана по подразбиране от Microsoft. Тук се иска потвърждение само когато се инсталират програми, а когато правите промени по настройките на ОС няма да бъдете притеснявани от UAC.
• Programs try to make changes – Ако пък изберете тази опция, ще ви се иска потвърждение само когато някоя програма се опита да прави промени по настройките на операционната система.
• Never notify – При тази опция, както сигурно и на всички им стана ясно вече, няма никакви потвърждения. Може да правите каквото пожелаете, без да ви притесняват излишни прозорци.

След като изберете последната опция, натиснете върху бутона OK. Ще се появи друг прозорец, от който ще трябва да излезете от потребителския акаунт, за да може настройките да влязат в сила.

Премахване на ненужните програми, стартиращи се с Windows 7

Тук нещата са доста ясни и прости. Когато сте инсталирали голямо количество програми, доста от тях по някаква причина се стартират заедно с операционната система. Това води до бавен boot на системата, а и освен това тя се стартира с доста ненужни процеси, от които, разбира се, се намаля производителността. Изключването на тези програми става доста лесно.

Изпълнете клавишната комбинация Windows + R за да се стартира прозореца Run. В полето напишете msconfig и натиснете Enter. Ще се отвори прозореца System Configuration (Конфигурация на системата). Отворете таба Startup (Стартиране) и ще видите следния прозорец:





Тук ще видите всички програми, които се стартират заедно с операционната система в момента. Както виждате, дадено е тяхното име (Startup Item), името на файла (Command) и мястото, на което се намира той (Location).

За да премахнете някоя програма от списъка, трябва само да я отмаркирате от списъка и това е всичко! Трябва да внимавате обаче какви файлове премахвате, защото може да са нужни за системата. Премахвайте само файлове, за които сте сигурни, че няма да ви трябват.
И все пак – За да разрешите на всички програми в списъка да се стартират с ОС, натиснете върху бутона Enable all (Разрешаване на всички), а за да им забраните да го правят – Disable all (Забраняване на всички).

След като изберете кои програми искате да не се стартират заедно с ОС, натиснете върху бутона Apply (Запазване на настройките). Натиснете върху OK за да се затвори прозореца. Ще се отвори друг прозорец, от който Windows 7 ще ви подкани да рестартирате системата, за да влязат в сила промените. Разполагате с два бутона: Restart (Моментално рестартиране на системата) и Exit without Restart (Изход от инструмента без рестартиране). Сами изберете какво искате да направите. След рестартиране на Windows 7, независимо веднага или след един час, промените ще са влезли в сила.

Премахване на ненужните услуги, стартиращи се с Windows 7

Услугите (services) работят на заден план, или казано по-простичко „скрити” в операционната система. Те улесняват работата ви на компютъра, но половината от тях в повечето случаи са напълно излишни и само хабят ресурси. Това, което можете да направите е да ги изключите (като естествено винаги може да ги пускате отново след това). По този начин ще увеличите както бързодействието, така и производителността на операционната система.

За да отворите прозореца за настройка на услугите използвайте клавишната комбинация Windows + R, за да се стартира прозореца Run. В полето напишете services.msc и натиснете Enter. Ще се отвори прозореца Services (Услуги).
Ако сте виждали този прозорец при Windows XP или Vista, ще забележите, че той не е претърпял никакви промени и в Windows 7. В отвореният прозорец е списъкът с услуги. За да отворите някоя услуга в детайли, натиснете два пъти върху него или с десен бутон изберете опцията Properties (Свойства). Ще видите следния прозорец:


Ако сте виждали този прозорец при Windows XP или Vista, ще забележите, че той не е претърпял никакви промени и в Windows 7. В отвореният прозорец е списъкът с услуги. За да отворите някоя услуга в детайли, натиснете два пъти върху него или с десен бутон изберете опцията Properties (Свойства). Ще видите следния прозорец:


Ето как изглежда гореописания прозорец. От Service Name може да видите краткото име на услугата, а от Display Name е показано как се показва в списъка Services. Както сами сте се досетили, в полето Description e дадено кратко описание за това, което се извършва от услугата. От Path to executable може да откриете точния път до стартиращия файл на услугата.

Стигнахме до най-важната част, която е именно Startup type – От тук може да определяте дали услугата да се стартира автоматично (Automatic), автоматично (но със закъснение) (Automatic (Delayed Start)), ръчно стартиране (Manual) и спиране на услугата (Disabled). Това е всичко!

Ето списъка и с услугите, които може да изключите:

• Application Management – Тази услуга служи за премахването на програми от Add/Remove Programs. Тъй като не деинсталирате програми постоянно, може да я оставите Manual.
• Background Intelligent Transfer Service – Тази услуга е нужна само ако използвате Windows Update. Ако не актуализирате операционната система, може да я изключите – Disabled.
• Computer Browser – От тук се поддържа списък за компютрите включени в локалната мрежа. Ако вкъщи имате само един компютър или не искате да знаете за другите компютри в мрежата, изключете услугата – Disabled.
• Cryptographic Services – Служи основно за инсталирането на актуализации от Windows Update. Тази услуга може да промените в ръчен режим – Manual.
• DHCP Client – Тази услуга ви е нужна само, ако сте с динамичен IP адрес. В противен случай – Disabled.
• Distributed Link Tracking Client – Тази услуга служи за връзка между файлове на отделни компютри. За домашни PC-та не се използва – изберете Disabled.
• Distributed Transaction Coordinator – Услуга, свързана с предходната. По принцип тя е в ръчен режим, но вие спокойно може да си я изключите – Disabled.
• HomeGroup Listener/Provider – Тези две услуги са нужни за да работи новата мрежа HomeGroup. Ако вкъщи имате само един компютър, или нямате нужда от специално споделяне на файлове между компютрите си може да спрете двете услуги – Disabled.
• IP Helper – Използва се за работа с IP адреси от адресното пространство IPv6. Тъй като тази адресация все още се използва много рядко, може да изключите тази услуга – Disabled.
• Microsoft Software Shadow Copy Provider – Тази услуга се използва за Backup-и. Ако не използвате инструмента за резервни копия – Disabled.
• Print Spooler – Тази услуга е нужна само, ако имате принтер. В противен случай – Disabled.
• Remote Access Connection Manager – Чрез тази услуга се създава мрежова връзка. Ако не ползвате Dial-Up достъп, изключете я – Disabled.
• Secondary Logon – Услугата позволява стартиране на процеси от друг потребител, изключете я – Disabled.
• Server – Тази услуга позволява споделянето на директории, файлове и принтери. Ако не сте в LAN мрежа или не споделяте нищо – Disabled.
• Telephony – Тази услуга служи за контрол на Dial-Up връзките. Ако ползвате Dial-Up или VPN, оставете услугата включена. Ако обаче това не е така – Disabled.
• Themes – Ако не използвате Aero темите, изключете тази услуга – Disabled.
• Windows Defender – Напълно ненужно приложение според мен. Изключете тази услуга – Disabled.
• Windows Media Player Network Sharing Service – Тази услуга служи за споделяне на библиотеката на плеъра в мрежата. Изключете я – Disabled.
• Windows Search – Ако не използвате търсачката често, изключете тази услуга – Disabled.
• Windows Update – Ако не инсталирате актуализациите от Microsoft Disabled.
• Windows Time – Тази услуга служи за синхронизиране на часовника на компютъра с няколко сървъра през определено време. Напълно ненужна услуга – Disabled.

Спиране индексирането на дяловете:

Първо трябва да се спре процеса Windows Search . За целта стигате до Start Menu -> Десен бутон на Computer -> Manage -> Services and Applications -> Services - > десен бутон на Windows Search -> Startup type: Disabled -> OK. След това двоен клик на Computer и на Local Disc C: десен бутон и избирате Properties, махате отметката на Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties и натискате ОК.





Включване/Изключване на хибернацията

Хибернацията е режим, подобен на Stand by/Shut Down. Компютъра се изключва напълно, както при същинско изключване (Shut Down). При този режим обаче, Windows 7 съхранява отворените прозорци и информацията в тях на специален файл на твърдия диск. По този начин ще успеете да запазите нещата, които сте отворили, за да може следващият път, когато стартирате компютъра да продължите от там, откъдето сте спрели. Той ще зареди всички приложения, които са били отворени преди влизане в режим Hibernate.

За да включите/изключите хибернацията, използвайте клавишната комбинация Windows + R за да се стартира прозореца Run. В полето напишете cmd и натиснете Enter. Ще се отвори прозореца Command Prompt.
За да изключите режим “Hibernate” въведете следното:
powercfg -h off. След това натиснете Enter.
За да включите отново режим “Hibernate” въведете следното:
powercfg -h on. След това натиснете Enter.

Това е всичко! След като натиснете Enter, може да затворите прозореца.


По-бързо стартиране на Windows 7

В тази стъпка ще ви покажа как чрез няколко прости настройки, системата ви може да се стартира за около 20-30 секунди.

Изпълнете клавишната комбинация Windows + R за да се стартира прозореца Run. В полето напишете msconfig и натиснете Enter. Ще се отвори прозореца System Configuration (Конфигурация на системата). Отворете таба Boot (Стартиране) и ще видите следния прозорец:



Ето така изглеждат настройките тук. От този прозорец може да променяте начина на стартиране не операционната система. Натиснете върху бутона Advanced Options (Разширени настройки). Ще видите следния прозорец:


Маркирайте опцията Maximum Memory (Максимум памет) и задайте точния размер на вашата оперативна памет (RAM). След това маркирайте опцията Number of processors (Брой процесори) и задайте точния брой на процесорите.

Бележка: при дву- и повече ядрени процесори се посочва броя на ядрата
Натиснете върху бутона OK за да се затвори прозореца и рестартирайте компютъра. Ще усетите разликата.
Това се прави, за да може когато стартирате компютъра, операционната система да не губи време в откриването на паметта и процесора. Така значително ще намалите времето за стартиране на Windows 7.

Промяна на Power Plan на Maximum Performance:

По подразбиране power plan в Windows 7 е настроен на balanced performance. За да го промените на максимална производителност, направете следните стъпки: Control Panel -> Power Options -> Show Additional Plans -> активирате High Performance. Отидете на advanced power settings -> Hard disk -> Turn off hard disk after -> сложете го на Never.
Спиране на Superfetch:
Натискате бутона [Win] + R – в полето RUN изписвате regedit и натискате Enter. Стигате до HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters. Намирате EnableSuperfetch в десния прозорец и с десния бутон на мишката върху него му променяте стойността от 3 на 0 и натискате ОК.

Спиране на Prefetch:

Натискате бутона [Win] + R – в полето RUN изписвате regedit и натискате Enter. Стигате до HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters. Намирате EnablePrefetcher в десния прозорец и с десния бутон на мишката върху него му променяте стойността от 3 на 0 и натискате ОК.

Как да върнем лентата Quick Launch в Windows 7

По подразбиране, в Windows 7 не съществува лентата Quick Launch, както беше при Windows XP и Vista. Тъй като доста потребители все още искат да използват лентата за бързо стартиране на приложения, ще ви покажа как става в тази стъпка.
1) Натиснете с десен бутон върху празно място в лентата със задачи и махнете отметката на Lock the Taskbar (Заключи лентата със задачи).
2) Натиснете отново с десен бутон върху лентата със задачи, отворете менюто Toolbars (Ленти с инструменти) и натиснете върху New Toolbar (Нова лента). Ще видите следния прозорец:

3) В полето, в което пише Desktop, въведете следното:
%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
4) Изберете папката Quick Launch и натиснете върху бутона Select Folder(Избери папката).
5) Вече ще видите добре познатата ни лента. След като преди малко отключихме цялото старт меню, може да преместите лентата където пожелаете.
6) Освен това ще искате да скриете текстовете в лентата както и имената на иконите. Натиснете с десен бутон върху лентата и премахнете отметките на Show Text и Show Title.
7) Eто какъв ще бъде и резултата:


Калибриране на монитора

Тази част винаги е била проблемна за потребителите на Windows, но сега новата ОС идва с вграден помощник по калибрирането на дисплея, така че вече да нямате проблеми с четенето на текст или разглеждането на снимки. Преди главният проблем се състоеше в това, че на едно РС снимка може да изглежда по един начин, но на друго- по съвсем различен. Отговорът на този проблем идва с натискането на клавиша Windows, въвеждането на “DCCW” (без кавичките) и няколко съвсем елементарни опции.



Премахване на интелигентното аранжиране на прозорците

Windows 7 използва собствения си интелект за аранжиране на прозорците и ако за пример хванете и извлечете прозорец към горната част на екрана, то той автоматично ще се максимизира. За едни полезно, за други не. Ако сте от втория тип, ето как само в три стъпки можете да изключите “интелигентния аранжимент”: 1) В менюто Start въведете regedit; 2) намерете HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop; 3) задайте стойност 0 на WindowArrangementActive и рестартирайте. Сега поне в това отношение Windows 7 ще се държи като предците си.

Искате по-малък таскбар?

Ако все още не можете да свикнете с гигантските размери на таскбара в Windows 7, много лесно можете да направите иконите по-малки – кликнете с десния бутон върху бутона Start -> Properties -> Taskbar -> задайте “Use small icons”.

Активирайте Quick Launch Toolbar

След десетгодишна употреба на Quick Launch Toolbar-а първо в Windows XP, а след това и във Vista, някак странно е, че в Windows 7 липсва. Всъщност, можете да си го върнете по следния начин: десен бутон на таскбара -> Toolbar -> New Toolbar и въведете в полето на папката “%UserProfile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch” -> клик на Select Folder. Сега за да го направите така, както изглеждаше в Windows Vista: десен бутон върху таскбара -> махнете отметката от “Lock the Taskbar” -> десен клик на делителя и махнете отметките от “Show Title” и “Show Text” -> отново десен клик на таскбара и сложете отметка на “Show Small Icons”.

Каква мощност използвате?

Още една от доста интересните и полезни новости на Windows 7 е способността му да определи колко електричество употребява системата ви, приложение или устройство. Това е особено полезна опция, ако ползвате лаптоп и искате да знаете какво изразходва батерията ви така бързо. Натиснете клавиша Windows и въведете “POWERCFG –ENERGY –OUTPUT ”, в посочената папка ще откриете файл с името energy-report.html, което както подсказва името, е подробен доклад за изразходваната мощност на базата на 60-секундно наблюдение над активността на РС-то.

Как можете да добавите видео в менюто Start?

Ако търсите бърз начин за достъп до клиповете си, то тогава Windows 7 има точния отговор на молитвите ви – десен клик на бутона Start -> Properties -> Start Menu -> Customize -> задайте на Videos “Display as a link” и това е! Сега вече ще имате видеоклипове в менюто Start.

Изключване на системните съобщения

Едва ли някой ще тръгне да спори, че много по-често системните съобщения дразнят, отколкото да помагат. За да ги изключите в Windows 7, в Control Panel-a изберете Notification Area Icons – това е мястото, където можете да променяте не само съобщенията, но и иконите за Action Center, Network, Volume, Windows Explorer, Media Center Tray Applet, Windows Update и Automatic Updates.

Изключване на съобщенията по сигурността

И още дразнещи съобщения. За да се отървете и от тях – Control Panel -> System and Security -> Action Center -> Change Action Center Settings -> можете спокойно да изключите следните: Windows Update, Internet Security Settings, Network Firewall, Spyware and related protection, User Account Control, Virus Protection, Windows Backup, Windows Troubleshooting, Check for updates.
Автоматично аранжиране на иконите от работната площ
Вече можете да забравите за класиката десен клик -> Auto arrange. Сега единствено трябва да натиснете и задържите за малко F5.

Стартирайте Windows Explorer през My Computer

Още една от странните промени в Windows 7, при който Windows Explorer по подразбиране се отваря в директорията Libraries. Е, повечето от нас са свикнали да пускат Windows Explorer през страницата на My Computer. За да се върнете към доброто старо време, натиснете бутона Windows -> въведете “explorer” -> Properties -> в таба Shortcut въведете “%SystemRoot%\explorer.exe /root,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}”-> десен клик на Explorer иконата в Taskbar -> кликнете на “Unpin this program from the taskbar” -> хванете я и завлечете от менюто Start.

Търсете за всичко в компютъра си

Windows 7 дава възможността да търсите за всичко видове файлове, включително и за непознатите на ОС такива, а това в някои частни случаи може да се окаже особено полезно. Въпреки че не е препоръчително, тъй като може да се окаже много, много по-бавно от стандартното търсене, можете поне да пробвате, като направите следното: пуснете Windows Explorer -> Tools -> Folder Options -> View -> сложете отметка на “Try to search the content of unknown file types”. Само не забравяйте, ако няма да използвате тази опция, да се върнете на същото място и да махнете отметката.

Задълбочена дефрагментация

Една от ограничените територии на Windows винаги е била дефрагментирането на хард диска. С Vista имаше някакви промени, но доста повече са направени в Windows 7, където дори можете да задавате команди през CMD: натиснете бутона Windows и въведете CMD. Оттук можете спокойно да дефрагментирате, като въведете “defrag” и една от следните опции (могат да се комбинират!): /r ще дефрагментира няколко дяла едновременно; -a е анализ на дяловете; -v принтира подробен доклад; -r ще третира файлове с поне 64 MB на фрагментиране като нефрагментирани; -w ще дефрагментира всичко. Ето ви и пример за по-лесна ориентация в командите: “defrag C: -v -w” за дефрагментиране на целия дял C.

Премахване на Sidebar

На пръв поглед изглежда, че Windows 7 не включва страничната лента, но всъщност съществува и дори е активна на заден фон. За да се отървете от Sidebar, има два начина. Първият и по-лесният е да натиснете бутона Windows и да въведете MSCONFIG.EXE -> в Startup таба махнете отметката на Sidebar. Вторият и по-сложният начин е да натиснете отново бутона Windows и да въведете “regedit” -> намерете и изтрийте HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run. Премахването на Sidebar ще ви спести малко RAM.

Подобрете Desktop Window Manager за видеокарти на Nvidia

Понякога анимациите от Desktop Window Manager не изглеждат съвсем наред и сякаш са размазани или не на фокус. Това е така, защото Desktop Window Manager рендва ефектите без прозрачност и blur, но пък можете да изключите анимациите за по-приятна и изчистена визия. Натиснете бутона Windows -> десен клик на Computer -> Properties -> Advanced System Settings -> Performance -> Settings -> махнете отметката от “Animate windows when minimizing and maximizing” -> OK.

Променете мястото по подразбиране за запазване на файлове

Още нещо, по което Windows 7 се различава от Vista, е това, че запазва Documents, Pictures, Videos и Music в папката Public, при C:\Users. Вие, разбира се, може и да не искате да запазвате документите, изображенията, видеата и музиката в тази директория и промяната може да се направи по следния начин: натиснете бутона Windows -> кликнете върху потребителското си име -> двоен клик на папката, която искате да промените -> ще видите текста “Includes: 2 library locations”, кликнете върху него -> десен клик на папката, която искате да сложите по подразбиране за запазване и изберете “Set as default file location” -> OK.

PC Safeguard

Спомняте ли си, че още по времето, когато чакахме Windows 7 да се появи, и от Microsoft все още единствено ни зарибяваха с новости на теория, имаше няколко конкретни неща, които накараха мнозина да поклащат одобрително, но и невярващо глава? Едно от тези неща беше възможността РС-то да влезе в състояние, при което независимо какво се променя по ОС, инсталира или изтрива, в момента, в който компютърът тръгне да се изключва или съответния потребител се разлогне, абсолютно всички направени промени биват заличени. Особено полезно срещу нахалници, тъй като биват рестартирани единствено промените, които не са правени от вас. Странно е, че все още много хора, ползващи Windows 7, не знаят как да използват тази манна небесна... ,чието име е PC Safeguard. Отидете в Control Panel -> User Accounts -> създайте нов акаунт и изберете опцията “Set Up PC Safeguard”. Толкова е просто. Сега вече можете да сте напълно спокойни, че ще намерите ОС, настройките, програмите и всичко останало, така както сте го оставили.

Ако Windows 7 е ъпгрейд от Windows Vista...

Ще намерите папка, означена като C:\Windows.old. Както сами разбирате, тази папка съдържа цялата системна информация от старата Windows Vista и често може да тежи повече от 10GB. Проверете дали из папката се намира нещо, което бихте искали да запазите, а останалото спокойно можете да изтриете.

Ако РС-то ви има няколко хард диска...

Можете да подобрите производителността, като преместите местонахождението на системния paging файл (съдържащ данни, които не могат да се поберат във физическата памет, RAM) от диска с дяла C:\ към друг HDD. За да направите това, отворете Control Panel -> System -> Advanced System Settings -> Advanced -> в категорията Performance изберете Settings -> в новопоявилия се прозорец изберете Advanced -> Change -> махнете отметката от “Automatically manage paging file size for all drives” -> изберете C: от полето Drive и отбележете опцията “No paging file” -> изберете другия хард диск и отбележете опцията “System managed” -> OK -> рестарт.





Шорткъти

На шорткътите и клавишните комбинации ще отделим цял раздел , защото има наистина много какво да се каже по въпроса.

GUID шорткъти

За начало, нека разгледаме GUID шорткътите, които в Windows 7 намериха нов живот. GUID идва от Globally Unique Identifier и е статистически уникален (броят на кодовете е 2128 или 3,4028×1038, което е толкова голямо число, че на практика няма как да се дублира) 128-битов идентификатор, използван при софтуерни приложения. GUID кодовете могат да се използват и като шорткъти чрез следното елементарно действие: направете примерно на работната площ нова папка и я озаглавете с произволно име на латиница последвано от точка и кода {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} – трябва да изглежда така “Primer.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}” (без кавичките). Този метод понякога можете да срещнете и като Windows GodMode, но всъщност е проста команда, даваща достъп до категоризиран списък с настройките от Control Panel (някои от които обаче трябва да бъдат въведени ръчно). Особено важно е да споменем, че под Windows Vista GUID шорткътите се държат нестабилно, а повечето от долуизброените има голяма възможност да вкарат Windows Explorer в безкраен краш цикъл. Затова по-добре не се опитвайте да тествате на Windows различен от 7. Ако все пак се случи така, че да направите белята, ще забележите, че новосъздадената папка е изчезнала, а Windows Explorer крашва толкова бързо, че на практика ОС става безполезна. Тогава най-безболезненото решение е да включите настоящия хард към друг компютър (където обаче да действа като Secondary и да не зарежда ОС), да влезете на мястото, където сте създали проблемната папка и да я изтриете.
Следните 20 GUID шорткъта можете да въведете в папка Primer (следвайки горния пример), така че всичко да ви е на едно място:

System
{BB06C0E4-D293-4f75-8A90-CB05B6477EEE}
User Accounts
{60632754-c523-4b62-b45c-4172da012619}
Windows Firewall
{4026492F-2F69-46B8-B9BF-5654FC07E423}
Windows SideShow (имайте предвид, че може да ви свали производителността с няколко пункта)
{E95A4861-D57A-4be1-AD0F-35267E261739}
Windows Update
{36eef7db-88ad-4e81-ad49-0e313f0c35f8}
Manage Wireless Networks
{1FA9085F-25A2-489B-85D4-86326EEDCD87}
Action Center
{BB64F8A7-BEE7-4E1A-AB8D-7D8273F7FDB6}
Backup and Restore
{B98A2BEA-7D42-4558-8BD1-832F41BAC6FD}
Biometric Devices
{0142e4d0-fb7a-11dc-ba4a-000ffe7ab428}
Credential Manager
{1206F5F1-0569-412C-8FEC-3204630DFB70}
Default Location
{00C6D95F-329C-409a-81D7-C46C66EA7F33}
Devices and Printers
{A8A91A66-3A7D-4424-8D24-04E180695C7A}
Display
{C555438B-3C23-4769-A71F-B6D3D9B6053A}
HomeGroup
{67CA7650-96E6-4FDD-BB43-A8E774F73A57}
Location and Other Sensors
{E9950154-C418-419e-A90A-20C5287AE24B}
Notification Area Icons
{05d7b0f4-2121-4eff-bf6b-ed3f69b894d9}
Recovery
{9FE63AFD-59CF-4419-9775-ABCC3849F861}
RemoteApp and Desktop Connections
{241D7C96-F8BF-4F85-B01F-E2B043341A4B}
Speech Recognition
{58E3C745-D971-4081-9034-86E34B30836A}
Troubleshooting
{C58C4893-3BE0-4B45-ABB5-A63E4B8C8651}





Настройка на текста с Clear Type

Предния път разгледахме как е възможно само с няколко елементарни стъпки да калибрираме монитора си под Windows 7, а сега нека видим как е възможно да получим максимално ясен и четлив текст. За целта ще използваме Clear Type Tuner, до който можете да стигнете, като отворите менюто Start и въведете "cttune.exe" (без кавичките) или като отворите Control Panel -> Appearance and Personalization -> Display -> Adjust ClearType Text (от левия панел). Следвайте стъпките и за по-малко от минута, ще получите максимален резултат.

Допълнително настройване на бутона Power

Ако рестартирате компютъра си по-често, отколкото го гасите, то е добра идея да настроите Shutdown бутона да извършва функцията Restart. Как да стане това? Десен клик върху бутона Start -> Properties -> в полето Power button action изберете желаното действие (Switch User, Log off, Lock, Restart, Sleep, Shut Down).

Търсете в Интернет през менюто Start

Знаехте ли, че е възможно да търсите в Интернет посредством менюто Start? За да стане това, въведете "gpedit.msc" в полето за търсене на менюто Start, за да активирате Group Policy Editor. В левия панел изберете User Configuration -> Administrative Templates -> двоен клик на Start Menu and Taskbar -> в десния панел кликнете с десен бутон на Add Search Internet Link to Start Menu -> Edit -> Enable -> OK.

Заключете екрана само с един клик

Вероятно повечето от вас знаят, че с клавишната комбинация Win+L се заключва екрана, но това са цели две движения на пръстите, които могат да бъдат съкратени до едно единствено. Кликнете с десен бутон върху работната площ и изберете New -> Shortcut. В полето "Type the location of the item", въведете "rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation" -> Next -> наименувайте "Quick Lock" -> Finish. Ако желаете самата икона да изглежда по-добре, кликнете с десен бутон върху нея -> Properties -> Change Icon -> въведете "shell32.dll" и изберете която икона си пожелаете. Сега извлечете шорткъта до таскбара и изтрийте останалата на десктопа икона. Това е, сега с един клик на мишката върху този шорткът и ще заключвате екрана си.

Настройка на Sticky Notes

Бележките са едно от онези малки, но толкова полезни нововъведения в Windows. Знаехте ли обаче, че освен да задавате цвят, можете, като селектирате текста с няколко клавишни комбинации, да го форматирате? Така например, за удебеляване на текста изпълнете Ctrl+B; за ръкописен шрифт изпълнете Ctrl+I; за подчертаване на текста - Ctrl+U; за увеличаване размера на текста - Ctrl+Shift+>; за намаляване размера на текста - Ctrl+Shift+<; за булет списък - Ctrl+Shift+L; за нумеричен списък - Ctrl+Shift+L (два пъти); за азбучен списък - Ctrl+Shift+L (три пъти).

Настройки свързани с Windows Search и Defender

По подразбиране, Windows индексира всички файлове, свързани с библиотеките на ОС, електронната поща и офлайн файловете. Можете да намалите времето и ресурсите, които се отделят за индексиране според нуждите ви. Отидете до Control Panel -> Indexing Options (ако не го виждате, горе, в дясно на прозореца изберете "View by: Small icons"). Windows 7 показва списък с местоположения, които се индексират. Изберете Modify, за да селектирате само тези места, на които търсите по-често.
Можете спокойно да дезактивирате Windows Search, при условие че не търсите файлове, изображения, документи и прочее, използвайки Windows Explorer (или защото използвате друга програма за търсене/индексиране). Също така, ако използвате антивирусна програма, която съдържа anti-malware, можете да се отървете и от Windows Defender. Отидете в менюто Start -> въведете "msconfig" -> от таба Services махнете отметките от сървисите, които искате да дезактивирате -> рестартирайте.

Подсигурете USB устройствата си с BitLocker

Флашките стават все по-популярни и с право – те са малки и портативни, събират много информация, лесно се използват и предлагат бърз трансфер на данни. От друга страна, се губят много лесно, което е сериозен проблем, особено ако имате навика да съхранявате на тях важна информация. За щастие Windows 7 има решение на проблема: криптирайте данните си с разширение на Microsoft-ската технология BitLocker и само някой, който знае паролата, ще има достъп до тях. Какво трябва да направите ли? В My Computer изберете с десен клик флашката си и селектирайте "Turn on BitLocker". Последвайте няколкото елементарни стъпки и воала! Ще можете да използвате съответната флашка, дори на по-стари операционни системи като Windows XP и Vista.

Как се създава System Recovery Disc под Windows 7?

Диск за възстановяване на система ще ви помогне в ситуациите, когато не можете да стартирате ОС. По принцип инсталационният диск на Windows 7 върши същата работа, но ако не разполагате с него... В менюто Start въведете "recdisc.exe" поставете празен диск в оптичното устройство и кликнете Create Disc. Да, толкова е просто.

По-бърз Shutdown?

Факт е, че Windows 7 е най-бързо зареждащият Windows, но когато става въпрос за изключване, историята е съвсем различна. Можете да промените това по следния начин. В Start въведете "regedit" и намерете HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control. От дясно намерете "WaitToKillServiceTimeout" и кликнете два пъти върху него, за да го редактирате - променете стойността по подразбиране от 12000 (12 секунди) на 2000 (2 секунди). Тази настройка казва на Windows колко дълго да чака преди да съобщи, че определено приложение не отговаря на заявката за изключване на машината.

Скрити тапети?

Спомняте ли си, когато инсталирахте Windows 7, че при финалната фаза се изискваше настройка на език, време и валута? Така според настройките се инсталира пакет от красиви тапети, в зависимост от местоположението, което сте задали (включени са единствено англоговорящите държави като Австралия, Канада, Великобритания, ЮАР, т.е. България отсъства). Така за пример, ако сте задали English (United States) за ваша часова зона и валута, то тогава сред достъпните тапети за работната площ, ще имате пакет от такива, свързани със забележителностите на САЩ. Въпросът в случая е, къде остават другите тапети за останалите държави, защото по стандартния метод нито се виждат, нито могат да се използват... Освен ако не използвате следното: изпълнете клавишната комбинация Windows + R, за да отворите диалоговия прозорец Run -> въведете "C:\Windows\Globalization\MCT" -> Enter (забележка: ако Windows-а ви е инсталиран на дял различен от C:, то използвайте съответната буква). Сега, Windows Explorer ще бъде пуснат и ще ви покаже списък на подпапките в C:\Windows\Globalization\MCT viz. MCT-AU, MCT-CA, MCT-GB, MCT-US и MCT-ZA.
Именно тези папки съдържат тапетите за конкретните държави: AU е за Австралия, CA за Канада, GB за Великобритания, US за САЩ и ZA е за ЮАР. Сега в полето за търсене, разположено в най-дясната част на прозореца, въведете "*.theme" -> би трябвало да виждате пълния списък от тапети. Селектирайте ги всичките и ги копирайте в папката C:\Windows\Resources\Themes. Вече можете да използвате новоинсталираните тапети както си пожелаете, като кликнете с десен бутон на десктопа -> Personalize и изберете тема по желание. "Новите" тапети се намират в Installed Themes.

Използвайте отметки за селектирането на няколко файла едновременно

За селектирането на няколко файла с цел копиране, преместване, изтриване в Windows Explorer обикновено се използва клавиатурата и мишката -> Ctrl+кликане на съответните файлове. От друга страна, ако в случая изпитвате повече афинитет към работата с мишката, то Windows 7 ще ви помогне, като добави отметки към файловете. В Windows Explorer, кликнете на Organize (най-горе в ляво) -> изберете "Folder and Search Options" -> таба View -> в Advanced Settings скролирайте до долу и сложете отметка на "Use check box to select items" -> OK. От сега нататък, когато минете с курсура на мишката върху файл в Windows Explorer, ще се появява място за поставяне на отметка; кликнете го, за да изберете съответния файл.

Подсигурете информацията, свързана с търсенето под Explorer

Когато търсите из PC-то си от Windows Explorer, забележете, че последните няколко заявки за търсене се виждат. Ако споделяте потребителския си акаунт с други хора и не желаете никой освен вас да вижда за какво сте търсили, то натиснете бутона Start -> въведете "gpedit.msc" и с десен клик върху иконата на gpedit.msc, изберете "Run as Administrator" -> посочете администраторската парола или потребителското си съгласие, за да отворите Group Policy Editor -> User Configuration -> Administrative Templates > Windows Components -> Windows Explorer -> търсете за "Turn off display of recent search entries in the Windows Explorer search box" -> изберете "Enabled", от прозореца, който ще се появи -> OK. Вече записите за последните извършени търсения са изключени.

AppLocker

Ако споделяте компютъра си с някой друг, то тогава верояно бихте желали да ограничите достъпа до вашите приложения, файлове и документи. Използвайки инструмента AppLocker, имате на разположение няколко варианта за блокирането достъпа на други потребители до екзета, инсталатори, скриптове, специфичен разпространител или директория. Можете сами да видите за какво става въпрос, като натиснете бутона Windows -> въведете "gpedit.msc" -> Computer Navigation -> Windows Settings -> Security Settings -> Application Control Policies -> AppLocker. Десен клик на някоя от опциите (Executables, Installers, Script) и създайте ново правило. Това би трябвало да ви спести доста главоболия за в бъдеще.

Менажиране на паролите

Сред толкова новости в Windows 7, вероятно не сте забелязали, че в Control Panel-а се намира ново приложение с името Credential Manager. Това е инструмент, който ви позволява да запазвате конфиденциалната си информация (потребителски имена и пароли) за уеб сайтовете, в които се логвате и други ресурси, към които се свързвате (да речем, други РС-та). Тази деликатна информация се съхранява в респектиращия Windows Vault, който може да се бек-ъп-ва и съответно възстановява. От друга страна, това е подобно на инструмент, използван в XP и Vista, където от Instant Search се въвежда "/userpasswords2". появява се Advanced User Accounts Control Panel, където също могат да се менажират потребителските пароли.

Значението на Live Essentials...

За добро или зло, по подразбиране много от приложенията на Windows са премахнати. В Windows 7 тези приложения (както и няколко други, които обикновено не се инсталират заедно с Windows) са преместени в пакета за сваляне Live Essentials, който автоматично се появява, ако сте включили ъпдейта на ОС. В списъка влизат програми като Messenger, Mail, Writer, Photo Gallery, Movie Maker, Family Safety и няколко други.

Премахване на обичайните заподозрени

Въпреки че някои приложения са премахнати от Windows и са се превърнали в опция, която можете да свалите по избор, други, като Internet Explorer 8, Media Player, Media Center и DVD Maker са все така в пакета. В миналото, особено когато се отнасяше за IE, приложенията бяха тясно свързани с ОС. В Windows 7 можете лесно да ги дезактивирате -> Control Panel -> Program and Features -> селектирайте "Turn Windows features on or off" в горния ляв ъгъл. Оттук можете да слагате отметки на функциите, които искате да изгубите или да добавите към ОС.

Направете така, че Internet Explorer 8 да зарежда по-бързо

Ако искате да направите така, че Internet Explorer 8 да зарежда по-бързо, ще трябва да деактивирате add-on-ите, които го забавят от Tools -> Manage Add-ons -> проверете времето, за което се зареждат допълненията и преценете с кои можете да се разделите.

Използвайте виртуалните хард дискове

С Windows 7 вече е възможно създаването и оперирането на виртуални хард диск файлове. Това ще ви позволи да правите Windows инсталация на живо върху виртуалния диск, без нуждата от буутване на виртуалния Computer. За да създадете виртуален диск, натиснете бутона Windows -> десен клик на Computer -> Manage -> Disk Management -> Action -> Create VHD. Там ще можете да зададете местоположението и размера му.
За да прикачите виртуален диск, в Start менюто дайте десен бутон на Computer -> Manage -> Disk Management -> Action -> Attach VHD, където ще трябва да зададете местоположение и дали да бъде, или не "read only".
За да инициализирате виртуален диск, в Start менюто дайте десен бутон на Computer -> Manage -> Disk Management -> Action -> Attach VHD -> задайте местоположение -> ОК -> десен бутон върху виртуалния диск -> Initialize Disk. Изберете стила на разпределяне на дяла, десен бутон на празно място, изберете "New Simple Volume" и следвайте инструкциите на помощника. Ето, че в Windows Explorer се появи нов хард диск и можете да го използвате като реален такъв.

Направете 64-битовия Windows Media Player да е по подразбиране (единствено за 64-битов Windows!)

Windows бива инсталиран с 32-битова версия на Media Player по подразбиране. Но ако сте потребител, използващ 64-битова система, можете да държите системата чиста, като инсталирате само един пакет от кодеци. За да направите това, натиснете Windows бутона -> въведете "command" и дайте десен клик на Command Prompt -> "Run as administrator" -> въведете "unregmp2.exe /SwapTo:64". След това натиснете отново бутона Windows -> въведете "regedit" -> намерете HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\wmplayer.exe\ -> двоен клик на двете стойности в десния панел и ги променете от "%ProgramFiles(x86)" на "%ProgramFiles%". Сега вече трябва да използвате 64-битовия Windows Media Player.

Няколко Windows Explorer-а посредством Taskbar

Ако искате да имате повече от една инстанция на Windows Explorer, можете да го направите по следния начин: откачете Windows Explorer от таскбара -> натиснете бутона Windows -> Accessories -> десен клик на Windows Explorer -> Properties -> променете пътя на шорткъта на %SystemRoot%\explorer.exe /root,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D} (ако го искате по подразбиране в My Computer) или %SystemRoot%\explorer.exe /root,::{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5} (ако го искате по подразбиране в Libraries ). Сега сложете отново Windows Explorer в таскбара и сте готови. Вече можете да отваряте колкото си искате Windows Explorer-и само с натискането на средния бутон на мишката. Ако не сте доволни от резултата, променете пътя на шорткъта обратно на %SystemRoot%\explorer.exe.

Как да направим така, че часовникът в системната лента да показва AM/PM символите?

По подразбиране Windows 7 отчита астрономическото време в 24-часов формат, така че ако искате да виждате AM/PM символите, в менюто Start въведете "intl.cpl", зада отворите Regional and Language Options -> Addition Settings -> Time -> Long Time би трябвало да е настроено като "HH:mm", а вие трябва да го промените на HH:mm tt, за пример, където "tt" е AM или PM символа (22:16 PM). За да настроите часовника на 12-часов формат, трябва да зададете "hh::mm tt" (8:14 PM).