Почти винаги когато изляза в Софийското поле
да наобиколя старите ловни места било на пъдпъдък и на гургулица през лятото,
или на бекасина и дива патица през есента, все ще срещна и някой шилегар
с шилетата му. Това обикновено е край някой от временните летни овчарници,
които никнат като гъби след дъжд в полето. Оградата на такъв овчарник е
скована надве-натри от дървени пръти. До нея стои на четирите си крака
дървен сандък, направен от щайги, покрит с крадена мушама и найлон. В него
се излежава или спи шилегарят, като пропълзява вътре на четири крака, а
отвън клечи вързано на синджир куче. То обикновено е толкова мършаво, че
цялата му костна система може да бъде изучена, без да се сваля кожата от
гърба му.
Види ли човек - кучето лае. Ако няма човек - пак лае. Ама така лае, като
че изпраща кучешките си позивни на цялата вселена, а вселената стои смълчана
и слуша.
Към така нарисуваната картина мога да добавя и опита в някои шилегарници
да се направи подобие на навес, та при дъждовно време и буря стоката да
има къде да се подслонни. Дъждовете и летните бури обаче са съсипали всичко
и от навесите са останали само подобия - щипки слама, кичури от камъни
и тръстика, парчета найлон и черна мушама, които при вятър се развяват
като знамена, сякаш шилегарникът всеки миг ще тръгне през полето да воюва
и да се бие с ветровете.
По обедно време шилетата се навъртат около пладнищата, разположени под
сенките на стари върби, тополи или някоя дива круша, кой знае как помилвана
от брадвата на човека. Бог отдавна е отвърнал лице от нея, само сврака,
ако се наскита по тия места, ще благоволи понякога да кацне в дървото,
да огледа полето и да поразмишлява. Когато в късните есени задухат студените
ветрове и плъпнат мъглите, съм виждал и гарван да стои неподвижно в крушата,
мълчалив, дълбоко умислен. Той е толкова стар, че ми се струва да е бил
свидетел на обесването на Васил Левски край София и че оттогава именно
е станал затворен и мълчалив. Плодовете на крушата са стипчиви. Ако човек
реши да опита, устата му така изтръпва, че сума време подир това не е в
състояние да подсвирне с уста.
Но да оставим крушата и да се върнем при шилетата и шилегаря. Шилегарят
нарича шилетата си въшки и непрестанно им подвиква: "Дей, пупави въшки,
дей!" Той не само се обръща към тях по този любезен начин, но ги замеря
и с гегата си, за да ги възвръща. От тази гега шилетата куцат кое с лява
нога, кое с дясна, кое със задна нога, кое с предна, тъй че почти всичко
е осакатено от своя пастир. Ако и Бог по този начин пасе човешкото стадо,
то тежко и горко ни!
Защо пастирят нарича шилетата си пупави?
Нарича ги пупави, защото растат предимно на корем. Според местния говор
пупа значи корем. Пупавото се употребява главно в среден род, за да се
подчертае неговата недоразвитост и инфантилност. Това понятие се разпростира
не само върху домашните животни, то засяга също така и човека, особено
децата. При неправилно хранене и отглеждане децата стават пупави и колкото
повече растат, толкова повече пупавеят. Да запупавее може, разбира се,
и възрастният човек, но при възрастния за разлика от децата това ще рече,
че наред всичко е и малко възглупав - запупавял му е акълът. Когато едно
нещо започне да пупавее, отърване няма..." Съдба, какво да се прави!
Щом есенно време разцъфне кърпикожухът, пупавите шилета вече не се завират
по пладнищата, а се разстилат във верига и пощят усърдно тревицата. От
сушата всичко е изгоряло, полето е оголено като длан, обаче където минават
канали и има подпочвени води, се зеленее примамливо млада тревица. За пупавите
тази зелена тревица е благодат. Те бързат да доопасат всичко, преди да
е паднал снегът.
Есенната картина се обогатява от появата на белите пупавици по пасищата.
Малко дъждец само да падне и ето че сутрин се бялват гъби печурки и пупавици.
Пупавицата - това е прахавицата. Тя е съвсем топчеста и расте само на корем.
По-пупаво от нея едва ли друго нещо може да се срещне в полето. Тя стои
малко възглупаво на един крак, очаквайки да я забележат. За забелязване
я забелязват, но никой не посяга към нея. Тя така и правостояща остарява,
сбабичосва се, изсъхва и сърцевината й се превръща в прах, откъдето идва
другото й име - прахавица. Много ог идеите на нашето време могат да бъдат
оприличени на пупавиците. Докато политиците говорят колко нови и свежи
са тези идеи, то те вече са се сбабичосали и са почнали да се превръщат
в прах. Ако човек стисне с ръката си такава пупава и надута идея, няма
да чуе никакъв звук, а само едно: "Пах-пах!"
Към кърпикожуха и пупавиците трябва да турим и циганското петле, на което
освен папуняк казват още и пупавец. Когато тръгне да се разхожда помежду
запувялите шилета, той така се вдъхновява, че разтваря широко гребена си
и започва да пупа. Дали вика друг пупавец или пупа просто от задоволство
и удовлетворение не мога да кажа. Някои наши политици в своите публични
изявления много напомнят пупането на папуняка. Те изпитвват истинско удовлетворение
от пупането... Но да не подминаваме птицата!... Звуците, които тя издава,
е трудно да се нарекат песен, затова народът е дал сполучливото определение
пупа. По същия начин се казва, че бухалът буха, кукувицата кука, гугутката
гука и прочие. С пупането си пупавецът (циганското петле) се легитимира
пред шилегаря и стадото.
Слушайки пупането, шилегарят на свой ред се въодушевлява, възкликва любимото
си: "Дей пупави въшки, дей!" и замята с гегата към пупавеца, но няма досега
случай да го е улучил, както например улучва шилетата си. Птицата подрипва,
пак каца и без никак да се помайва, започва отново да пупа.
Като гледам цялата тази "мила родна картинка", ми идва на ума, че у нас
са пупави не само шилетата и гъбата пупавица и не само папунякът пупа,
ами целият ни живот сякаш запупява. Покрай живота и ние, неговите жители,
запупяваме. И не само телесно. Запупяваме и умствено, и духовно. Затова
от всичките ни усилия и начинания вее все повече и повече пупавост. А когато
вечер слушам изявленията на говорителите на различните политически сили,
ползващи временния статут на националната телевизия, пред очите ми застава
натрапчиво и някой от споменатите по-горе шилегарници с вързано отпреде
им им куче.
Ако минава човек - кучето лае. Ако не минава - пак лае.
|