Език. Българският език е най-ранният
писмено документиран славянски език. Принадлежи към южната група на
славянските езици от индоевропейското езиково семейство. Има
Иван-Александрово евангелие
| 4
главни периода в историческото си развитие - дописмен (до 9 в.),
старобългарски(9-12 в.), среднобългарски (12-14 в.) и новобългарски (от 15
в.). Началото на старобългарския език се поставя със създаването (862 или
863) на азбука (глаголица) от Константин-Кирил Философ и Методий. В края
на 9 в. в България е създадена и другата старобългарска азбука -
кирилицата. Написани са най-старите глаголически и кирилски старобългарски
паметници - Мариинско евангелие, Зографско евангелие, Асеманиево
евангелие, Синайски псалтир, Синайски требник, Супрасълски сборник, Савина
книга, Енински апостол и др. България става средище на славянската култура
и писменост. Старобългарският език е основа за създаването на руска,
сръбска, словенска, хърватска редакция и добива значение на общ книжовен
славянски език. В периода на Българското възраждане се формира
съвременният български книжовен език. Характеризира се с отпадане на
падежните форми, употреба на определителен член, 9 глаголни времена, 4
наклонения и др
Литература. Българската
Манасиева летопис
| литература е
най-старата славянска литература. Възниква през 9 в., след като
Константин-Кирил Философ и Методий създават славянската азбука и превеждат
първите религиозни текстове. През 9-10 в. чрез делото на Климент Охридски,
Константин Преславски, Йоан Екзарх, Черноризец Храбър и чрез дейността на
Охридската книжовна школа и Плисковско-Преславската книжовна школа
старобългарската литература достига високи художествени постижения и
по-късно се разпространява в Русия, Сърбия, Влашко и Молдова. В края на 10
в. се създават апокрифите и богомилската книжнина. През 13-14 в. настъпва
нов разцвет на старобългарската литература - Борилов синодик, Софийски
псалтир, Манасиева летопис, Иван-Александрово евангелие,
Томичов псалтир
| Томичов
псалтир. В Търновската книжовна школа се развива широка езиковедска,
литературна и преводна дейност. Българските ръкописни книги оказват
влияние върху румънската и староруската литература. През 15 в. Поп Пейо и
Матей Граматик създават Софийската книжовна школа. През 17-18 в. в
литературата навлизат политически, социални и битови теми - известни са
около 450 ръкописни сборника с проповеди, жития, летописни разкази и др.
Характерно литературно явление са дамаскините. С ренесансовите си идеи
книгата "Стематография" (1741) на Х. Жефарович въздейства върху оформящото
се национално съзнание на българи, сърби и други
Болонски псалтир
| славянски
народи. По време на петвековната османска власт развитието на българската
литература се съсредоточава в манастирите. Първото произведение на
българската възрожденска литература "История славянобългарска" (1762) на
Паисий Хилендарски отразява стремежа за пробуждане на националнотосъзнание
и се превръща в литературен и политически манифест на времето. Ярък
последовател на Паисий е Софроний Врачански - автор на първата печатна
книга в новобългарската литература "Кириакодромион" (1806) и на оригинална
автобиография. През II половина на 18 в. и началото на 19 в. литературата
има предимно просветителски характер - П. Берон, Неофит Рилски, Неофит
Бозвели, Н. Геров, В. Априлов.
Рилски дамаскин
| Нараства
интересът към народното творчество - Д. и К. Миладинови издават сборника
"Български народни песни" (1861). Започва развитието на новата българска
литература - създадена на новобългарски книжовен език, тя следва образеца
на жанрово-художествената система на европейските литератури. Връх във
възрожденската литература е поезията на Х. Ботев,която с ярката си
революционна изповедност и новаторство е сред най-добрите образци на
световната литература. Безспорен класик на новата българска литература е
И. Вазов - автор на 22 тома жанрово многообразно творчество (романи,
повести, разкази, стихотворения, драми). Културният и литературният живот
след Освобождението 1878 се съсредоточават в Пловдив, където работят
Зографско евангелие
| И. Вазов,
К. Величков, Н. Геров, и в София - П. Р. Славейков, С. Михайловски, М.
Дринов. За развитието на литературата голямо значение имат периодичните
издания - списанията "Наука", "Периодическо списание на Българското
книжовно дружество", "Сборник за народни умотворения, наука и книжнина",
литературните списания "Зора" и "Денница" и др. В разцвет е и мемоарната
литература - З. Стоянов, С. Радев. Широко се развива реалистичната проза -
Ц. Гинчев, Т. Влайков, М. Георгиев, А. Страшимиров. Ярък критик на своето
време, А. Константинов създава най-популярния сатиричен образ в
българската литература в "Бай Ганьо". В края на 19 в. възниква
социалистическата литература - Д. Благоев, Г. Кирков, Д. Полянов. В
началото на 20 в. настъпва модерно европейско обновление на българската
литература, представено от кръга около списание "Мисъл": д-р К. Кръстев,
П. Славейков, П. Тодоров, П. Яворов - един от най-големите майстори на
българското стихотворение. Българският символизъм достига съвършенство на
стиха в творчеството на Н. Лилиев, Т. Траянов, Е. Попдимитров, Х. Ясенов,
Н. Райнов, Д. Дебелянов. Развива се и прозата - Г. П. Стаматов и Елин
Пелин - класик на българския разказ, проникновен художник на българското
село. В областта на литературната критика работят Б. Пенев, В. Василев, А.
Балабанов, И. Мешеков. След войните 1912-18 и националните катастрофи
настъпва олевяване на литературата и се развива социално-революционната
поезия, достигнала връх в поетическото майсторство на Х. Смирненски. След
септемврийските събития 1923 социалната тема доминира в поезията на Г.
Милев, Н. Фурнаджиев, А. Разцветников, като покрусата води до философско
осмисляне на битието. Появяват се нови авангардни течения - експресионизъм
и модернизъм в творчеството на Г. Милев, предметната поезия на А. Далчев.
Традиционният реализъм в прозата се обновява към лиризация (А.
Каралийчев), психологизъм (Г. Райчев), гротеска (С. Минков), битовизъм
(Чудомир), историзъм (С. Загорчинов) и достига класическото в творчеството
на един от най-добрите майстори на българския
Асеманиево евангелие
| разказ,
създал галерия от нравствени и идеализирани образи - Й. Йовков. През
1923-44 се налагат социалната и пролетарско-революционната проза - О.
Василев,К. Велков, Г. Караславов,и поезия - Н. Хрелков, М. Исаев, Х.
Радевски, Х. Кърпачев, Ц. Спасов. Социалистическо-революционната поезия
достига високо развитие в новаторската лирика наН. Вапцаров. След 1944 в
българската литература доминира социалистическият реализъм. Въпреки
наложения догматизъм ярко се откроява прозата на Д. Талев, Д. Димов, Е.
Станев. Оригинално творчество създават Й. Радичков, Б. Димитрова и др.
Българските поетически традиции са продължени в лириката на Е. Багряна, Д.
Габе, Р. Ралин, Д. Дамянов, А. Германов, С. Цанев, К. Павлов, Б. Христов и
др. Развива се българската драматургия - К. Зидаров, И. Радоев, Д. Жотев,
Г. Джагаров, К. Георгиев и др. Извън пределите на България като учени с
международна известност се утвърждават Ц. Тодоров, Ю. Кръстева, П. Увалиев
и др.
Приложение
България |