ЧЕСТО
ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ ЗА ADSL УСЛУГИТЕ на БТК АД
- Какво
представлява ADSL технологията?
Технология за пренос на данни, използваща обикновени телефонни линии. DSL
(digital subscriber line) връзката е значително по-бърза в сравнение с
традиционната телефонна връзка (dialup) и кабелите се използват едновремено
за телефонни разговори и пренос на данни. Тъй като скоростите на download
и upload са различни – технологията се нарича – ADSL (асиметричен DSL)
- Ще заеме
ли телефонната ми линия ADSL услугата, предоставена от БТК?
Не, можете да ползвате услугите за достъп до Интернет и за провеждане на
телефонни разговори едновременно и независимо една от друга. Същото важи и
за клиентите, ползващи ISDN BRA.
- Мога ли да
ползвам ADSL, при условие че нямам телефонна линия?
ADSL услугите, предлагани от БТК, се инсталират само към съществуваща,
работеща телефонна линия. Клиенти, които желаят да ползват услугите, но не
са собственици на телефонен пост (напр. наематели), могат да подават
заявки за ползване на ADSL услуги след представяне на декларация за
съгласие от собственика на телефонния пост.
- Трябва ли
да открия нова телефонна линия, за да ползвам БТК ADSL?
Ако вече имате съществуваща телефонна линия, не е нужно да заявявате нова,
защото ADSL технологията разделя съществуващата телефонна линия на две
отделни трасета – едно за пренос на гласовия сигнал, а другото – за пренос
на данни.
- Трябва ли
да изключвам модема си, ако желая да използвам телефона?
Не, не е необходимо. С ADSL можете да използвате телефона си, докато
сърфирате.
- Подходящи
ли са БТК ADSL услугите за download на музика и филми?
Различните БТК ADSL услуги са изключително подходящи за download на музика
и филми. Допълнително, клиентите на БТК ползват висока скорост за достъп
освен до всички локални български сървъри така и международното Интернет
пространство. По този начин значително се разширяват възможностите за
достъп до мултимедийно съдържание.
- Подходящ
ли е БТК ADSL за онлайн игри?
ADSL услугите на БТК предоставят отлична възможност за свързване към
сървъри за онлайн игри – както в България, така и в чужбина. Това се дължи
на ниската степен на споделяне на Интернет трафика и високоскоростните
връзки на БТК в страната и чужбина.
- Гарантирани
ли са скоростите?
Скоростите на достъп при различните ADSL услуги, предлагани от БТК не са
гарантирани. Клиентите ползват споделен Интернет капацитет. Това означава,
че временно при големи натоварвания на мрежата на БТК е възможно
скоростите да бъдат по-ниски от максималните, цитирани в общите условия за
предоставяне на услугата. Поради естеството на Интернет, БТК не е в
състояние да гарантира висока скорост до всеки сървър, свързан към
световната мрежа. Поради по-високите изисквания на бизнес потребителите на
Интернет услуги при ADSL MEGABIZ услугите, предлагани от БТК, споделянето
на Интернет капацитета е значително по-ниско от пакетите, предлагани за
домашни потребители. Вероятността, клиентите, ползващи ADSL MEGABIZ услуги
да забележат понижаване на скоростта, е значително по-малка.
- Гарантирани
ли са скоростите на upload и download?
Скоростите на upload и download не се гарантират. Поради факта, че
скоростите на download и upload са различни, е възможно при запълване на
upload капацитета, клиентите да не могат да достигнат максималните
скорости на download.
- Какво
представлява Метро-скорост на достъп?
Това е скоростта на достъп до всички ADSL потребители в града, в който се
предоставя и ползва услугата.
- Ползвам
услуга ADSL Старт или ADSL Темпо. Мога ли да свържа повече от един
компютър?
ADSL Старт и Темпо с текущата конфигурация на модема е предназачена за
един компютър. Ако се абонирате за услугата БТК ADSL Wi-Fi мрежа, ще
можете да свържете повече от един компютър както жично така и безжично.
- Мога ли да
получа име и парола за достъп до ADSL модема?
БТК не предоставя достъп до ADSL модема. Така успяваме по всяко време да
предоставяме на нашите клиенти добро качество и бързо отстраняване на
евентуални затруднения при ползването на услугата.
- Какъв
модем ще получа с моята ADSL услуга?
ADSL модемите, предоставяни от БТК като част от ADSL услугата, разполагат
с Ethernet или с Ethernet и Wi-Fi интерфейс, към който се свързват
клиентски работни станции. БТК непрекъснато проучва възможностите да
предостави най-добрите възможни устройства, за да гарантира максимално
качество на Интернет услугите. ADSL устройствата, предлагани от БТК, имат
и рутиращи възможности. Това позволява на бизнес потребителите да споделят
Интернет услугата за повече компютри в своя офис, без да е необходимо да
закупуват допълнителни хардуерни устройства.
- Предлага
ли се възможност за безжичен достъп?
Да. БТК предлага опцията към ADSL услугата БТК ADSL Wi-Fi мрежа.
Посредством нея всяка една ADSL услуга (върху POTS) може да работи както
жично така и безжично.
- Съвместима
ли е БТК ADSL услугата с безжични мрежови устройства?
Да. Можете да свържете Wireless Access Point или директно към ADSL
устройството, предоставено от БТК, или чрез hub/switch във Вашият офис.
Ако желаете да използвате Вашата услуга безжично (Wi-Fi), може да поръчате
и услугата БТК Wi-Fi мрежа.
- Мога ли да
закупя модема, който БТК предоставя?
Не. БТК ще Ви предостави безплатен ADSL модем за времето, през което
ползвате услугата. Устройството е собственост на БТК и при прекратяване на
ползването на ADSL услугата следва да се върне на БТК.
- Мога ли да
използвам собствен ADSL модем/рутер?
От съображения за несъвместимост не е възможно ползването на Ваш собствен
ADSL модем. Можете да ползвате Ваш рутер, които да свържете към
предоставеното от БТК оборудване.
- Предлага
ли се резервна dialup връзка?
За dial-up back up, може да използвате следните опции: През обикновен
телефонен пост може да използвате свободния достъп до Интернет на БТК през
телефон 0134200 с потребителски код impuls и парола infotel. През ISDN
пост може да използвате свободния достъп до Интернет на БТК през телефон
0134300 с потребителски код impuls и парола infotel.
- Какъв вид
трябва да бъде моята мрежова карта?
Вашата мрежова карта трябва да е Ethernet LAN интерфейс, както е
дефинирана по стандарт IEEE 802.3 (10/100BaseT мрежова карта с RJ-45
конектор). ADSL услугата може да работи с всяка операционна система, която
коректно работи с такъв тип интерфейс. В случай, че се възползвате от
допълнителната услуга БТК Wi-Fi мрежа – Вашата мрежова карта може да бъде
и Wi-Fi.
- Кое е
името на моя POP3 сървър?
Сървърът е достъпен на адрес: mbox.contact.bg и работи на порт 110.
- Kакъв DNS
да използвам?
Адресите на DNS сървърите се назначават на клиентските компютри
автоматично. Препоръчително е да ги конфигурирате така.
Ако е необходимо ръчно настройване, то адресите са:
DNS 1: 212.39.90.42
DNS 2: 212.39.90.43
При прехвърляне на съществуващ клиентски домейн е необходимо да посочите
следните DNS сървъри на БТК:
pns-pw.contact.bg
sns-pw.contact.bg
- Какво
представляват динамичните и статичните IP адреси?
IP адресът е уникален номер на всеки компютър свързан в Интернет. При
всяко свързване на ADSL клиент към световната мрежа се назначава такъв
адрес, който се определя динамично от адресната схема на БТК. Клиентите
ползващи статичен IP адрес получават един и същ адрес при всяко свързване
в Интернет чрез БТК ADSL. IP адресите, които се предоставят на клиентите
са от адресната схема на БТК, предоставена от RIPE.
- Мога ли да
получа повече от един реален IP адрес с ADSL услугата ми?
С пакетите БТК ADSL 6 MEGABIZ, БТК ADSL 12 MEGABIZ БТК предоставя
безплатно 1 статичен (реален) IP адрес. За да могат множество компютри в
локална мрежа да използват Интернет през ADSL, рутера, предоставен
безплатно от БТК, се конфигурира в режим NAT, конфигурира се и DHCP сървър
и по този начин многопотребителския достъп до Интернет е възможен.
- Мога ли да
получа статичен реален IP адрес?
За пакетите БТК ADSL Start и БТК ADSL Tempo не се предлага статичен
(реален) IP адрес. За да можете да ползвате статичен IP адрес, трябва да
заявите някой от БТК ADSL MEGABIZ пакетите. Преминаването от пакетите за
домашни потребители (Start и Tempo) към MEGABIZ услугите е безплатно.
- Какви са
предимствата при използването на статичен IP адрес?
Ползването на статичен IP адрес е необходимо за клиенти, които имат
намерение да ползват сървърни софтуерни приложения като сървър за
електронна поща, уеб сървър или други специфични клиентски Интернет
приложения.
- Ако
променя ADSL пакета, който ползвам, ще запазя ли статичния си IP адрес?
При всяка смяна на Вашият абонаментен план е възможна промяната и на Вашия
статичен реален IP адрес.
- Какво е
динамичен / статичен уеб хостинг?
БТК предоставя възможността за хостинг на уеб сайтове на клиентите,
ползващи ADSL услуги. При статичните сайтове клиентите нямат възможност да
инсталират и ползват собствени софтуерни приложения на уеб сървърите на
БТК – т.нар. скрипт програми, бази от данни и
други приложения. Всички останали уеб сайтове, които не използват подобна
разширена функционалност, безпроблемно се хостват на сървърите на БТК.
- Как да
публикувам своя собствен уеб сайт?
За да използвате WEB хостинга, предоставен с БТК ADSL пакетите, моля
посетете сайта http://my.contact.bg/ и следвайте стъпките, описани в него.
- Мога ли да
ползвам сървърни приложения с ADSL?
БТК не ограничава клиентите си по отношение на ползваните от тях
приложения. Сървърните приложения често имат завишени изисквания към
Интернет услугите, които се ползват от клиентите. В такива случаи Ви
препоръчваме професионалните услуги за достъп до Интернет, предлагани от
БТК, които могат най-пълно да удовлетворят и най-високите изисквания на
бизнес клиентите.
- Трябва ли
да имам инсталирана Ethernet карта на моя компютър, за да ползвам ADSL
Интернет?
Да, Ethernet LAN картата следва да отговаря на стандарта, дефиниран от IEEE
802.3 (10/100 BaseT Мрежова карта с RJ-45 конектор)
- Какво е
firewall, трябва ли да използвам?
Firewall е комбинация от софтуер и хардуер, чиято цел е да защитава
компютрите или мрежите на Интернет потребителите от прониквания и хакерски
атаки. NAT конфигурацията на ADSL устройтвата, предоставяни от БТК,
осигуряват стандартна защита срещу такива атаки. Препоръчваме Ви за
по-висока степен на защита да ползвате Firewall.
- Как да
настроя моя email адрес?
За да регистрирате Вашите email пощенски кутии, посетете
http://my.contact.bg. Използвайте предоставените Ви username и password
(ADSL Passport от констативния протокол), за да се логнете в сайта.
Изберете препратката „Електронна поща” и следвайте инструкциите.
Конкретните настройки за програмата Ви за електронна поща са посочени в
сайта (http://my.contact.bg) . За клиенти,
ползващи ADSL MEGABIZ услуга, съществува възможност регистриране и
управление на електронните пощенски кутии в собствен домейн. Преди да
регистрирате нови кутии е необходимо да бъде конфигуран Вашият домейн
хостинг.
- Как да
променя моята парола за email?
За да промените паролата на e-mail, предоставен с БТК ADSL пакетите, моля
посетете сайта my.contact.bg и следвайте стъпките, описани в него, след
като влезете в портала с вашия ADSL Passport (името и паролата от
констативния протокол).
- Мога ли да
запазя текущия си email адрес?
Ако използвате email адрес в gmail.com, hotmail.com, yahoo.com, abv.bg или
mail.bg чрез доставчик на безплатна електронна поща, то Вие безпроблемно
можете да запазите този адрес. Ако се прехвърляте към БТК ADSL от друг
интернет доставчик и ползвате email адрес, регистриран и поддържан от
предишния Ви доставчик, е необходимо да проверите условията за ползване на
email услугата чрез ADSL услугите, предлагани от БТК. Ако сте клиент на
ADSL MEGABIZ услуга и използвате пощенски кутии във Ваш домейн, можете
безпроблемно да прехвърлите съществуващите електронните адреси към ADSL
MEGABIZ услугата, ползвана от Вас.
- Какъв е
обемът на допълнителните електронни пощенски кутии за всички ADSL услуги и
каква е цената?
Обемът на допълнителните електронни пощенски кутии е 30 МВ, а месечният
абонамент за всяка допълнителна електронна пощенска кутия е 1,20 лв със ДДС.
- Как мога
да конфигурирам допълнителни email адреси?
Регистрирането на допълнителни електронни пощенски кутии се извършва чрез
сайта http://my.contact.bg. Не можете да регистрирате повече електронни
пощенски кутии от съответния брой за ползвания от Вас ADSL пакет. Ако са
Ви необходими повече електронни пощенски кутии от включените във Вашия
ADSL пакет, е необходимо да посетите център за обслужване на клиенти и да
подадете писмена заявка (по образец) за активирането на нови електронни
пощенски кутии. Ако имате личен акаунт мениджър, моля свържете се с
него/нея.
- Мога ли да
променя email името, след като веднъж е регистрирано?
Ако регистрираният от Вас email адрес е от вида client@mbox.contact.bg, то
адресът не може да бъде променян след първоначалната регистрация. Ако
използвате електронни пощенски кутии във Ваш домейн, можете да променяте
адресите, както Ви е удобно.
- Какви
домейни предлага БТК с ADSL услугите?
БТК - АД може да регистрира и поддържа домейн на клиента в областите .com,
.net или .org. БТК не може да регистрира, но може да поддържа домейни в
областта BG. Регистрацията и поддръжката са за срока на договора.
- Кога БТК
заличава регистрирания домейн предоставен с ADSL бизнес услугите? Може ли
този домейн да бъде възстановен?
При прекратяване на ADSL услугата клиентският домейн остава собственост на
клиента. В случай, че той не бъде прехвърлен към друг хостинг, то неговото
подновяване ще бъде прекратено и той ще спре да функционира.
- Мога ли да
използвам ADSL услугата за Интернет достъп на мои клиенти до сървър в моя
офис?
Да, чрез ADSL услугата е възможно да се предостави достъп от Интернет към
ресурси от Вашата локална мрежа. Повече информация за начина по който това
се реализира можете да получите в ADSL Helpdesk, тел. 0700 17 111 или
на e-mail: adsl_helpdesk@btc.bg.
- Какви (ако
има) промени в настройките на локалната ми мрежа ще се наложи да се
извършат, когато започна да използвам ADSL услуги? БТК ли ще направи тези
настройки?
При повечето офис мрежи не са необходими съществени промени при
свързването към Интернет чрез ADSL. Най-добре е да се консултирате с ADSL
Helpdesk за конкретния случай.
- Ограничава
ли БТК някои портове?
От съображения за сигурност някои от портовете са ограничени и са
недостъпни от Интернет. Популярните мрежови услуги и Интернет приложения
са разрешени и няма затруднения при ползването им. Повече информация за
конкретните номера на портовете може да получите от ADSL Helpdesk.
- Ограничавa
ли БТК безплатните сървъри (free servers)?
БТК по никакъв начин не ограничава скоростта на достъп към нито един
сървър в Интернет. Доставчиците на Интернет съдържание сами определят
скоростта, на която се свързват към Интернет мрежата.
- Мога ли да
използвам рутер?
Можете да използвате собствен рутер, който да свържете след
комуникационното оборудване, предоставено безплатно от БТК. За целта това
Ваше устройство трябва да разполага с WAN порт с Ethernet интерфейс, който
да свържете към Ethernet порта на ADSL модема предоставен от БТК.
- Кои типове
рутери са съвместими с оборудването предоставено от БТК?
Можете да използвате собствен рутер, който да свържете след
комуникационното оборудване, предоставено безплатно от БТК. За целта това
Ваше устройство трябва да е с WAN порт с Ethernet интерфейс.
- Ако имам
рутер мога ли да ползвам DHCP или задължително трябва да настроя ръчно IP
адресът?
Да, препоръчваме Ви да получите автоматично по DHCP всички необходими
настройки за свързване в Интернет чрез ADSL.
- Мога ли да
ползвам ADSL услуги ако имам ISDN или наета линия?
Ако имате ISDN 2B+D, можете да ползвате ADSL. Ако вашата ISDN линия е
30B+D или имате наета линия, не можете да ползвате ADSL.
- Мога ли да
създавам VPN връзки, ако използвам ADSL услуги на различни адреси?
БТК не ограничава използването на VPN услуги. При стандартната конфигурация
на ADSL устройствата – с използване на NAT, VPN, заявките, инициирани от
клиентите на ADSL към терминален VPN сървър, преминават безпроблемно. Не
препоръчваме използването на ADSL услуга за свързване на терминален VPN
сървър (към който се осъществяват VPN сесии).