Свещите
Щом обрахме тиквите и
винцокът почна да шушне из бъчвите, взехме да мислим и за духовната храна на
населението, значи, и решихме да открием театралния сезон в село Голо бърдо.
Правихме, струвахме, приготвихме се горе-долу и решихме това да стане на свети
Иван Милостиви, та милост да има над нас светецът и да ни помогне да си изкараме
благополучно театрото. Хубаво, ама нали не ме слушат младите поколения, нали не
вземат от дума. Казвам им:
—
Добре, казвам, съгласен съм, този път няма да взема участие, че пиесата е без
царе и боляри, ама правите голяма грешка, като давате главната роля на Минко
горския и не свети Иван Милостиви, а и цялата му фамилия няма да ви помогнат,
щом не слушате. Минко, казвам, може да е завършил пети клас, може и двадесет и
пети да е завършил, ама за тия работи образованието не се гледа, а дарба, сърце
да има юнашко. Пък Минко е трето качество човек. Дай му една тенджера боб със
зеле и един кравай, колкото автомобилно колело, да го излапа , да изпие едно
ведро вода, и толкоз. За друго не го
търси.
Не ме послушаха
младежите, събираха се, четоха, репетираха и най-после дойде денят на
представлението. Пиесата се казваше «Дялба». Жално и печално нещо. Двама братя
се изпотрепват за пусто бащино наследство. Даскал Петко играеше, значи, ролята
на единия брат — Вълкан, — а Минко горският — другият, Божил. Даскалицата
играеше жената на Божила, а Тинко Кьосето — една стара баба. Аз не можах да се
стърпя и отидох зад кулисите, за да им обслужвам туй-онуй и да помагам в смяната
на
декорите.
Представлението
започна, двамата братя почнаха да се препират, да се карат, ама даскал Петко
лош, иска да присвои всичките ниви и никому нищо да не дава. Дърпаха се, знаеш,
караха се и работата достигна до бой. Сборичкаха се, значи, двамата братя,
хванаха се гуша за гуша, даскал Петко блъсна Минка, той падна, бухна си главата
в чекръка и обърна петалите нагоре, както е писано в
книгата.
Писнаха
женорята, завайкаха се, а даскал Петко изхвръкна навън и отиде, та се не
видя.
В другото
действие Минко, значи, е умрял. Проснат е на миндера накичен с цветя и запалени
свещи около главата му, около краката, а пет-шест набочени между пръстите на
ръцете му, както е обичаят по нас. Покойник, значи, умрял човек — илюзия един
вид същинска и без
разлика.
Даскалицата,
клекнала до него, плаче и нарежда. Нарежда, нарежда как са си живели, дом
събирали и челяд отглеждали, че като писне, та извие оня жален глас, сърцето ти
от корен да отскубне. А Тинко Кьосето с черна кърпа и черна пола, ама панталонът
му се вижда отдолу, само подсмърча отстрана а не може да рече ер
голям.
По едно време,
на най-жалното място, гледам, Минко, умрелият де, отвори едното си око, нещо
като че ли прошепна и пак го затвори. Не се мина много, пак го отвори и пак рече
нещо тихичко на даскалицата, а тя, навела глава над коленете му, плаче си
жената, ниже си ролята и не му обръща
внимание.
Тогава той
отвори и двете си очи, понадигна глава и изсъска
силно:
—
Свещите!
Хей беля,
думам си, ще стане тук нещо, ама де да
видим!
А тя си плаче,
нарежда и или не чува, или се не сеща за какво става
дума.
И изведнъж, както
си лежеше покойникът, дръпна си едната ръка, а с другата: пляс, пляс, пляс —
почна да гаси свещите. Те, пущините, догорявали, почнали да го парят по ръцете,
затова шушнел, ама кой да се сети, кой да разбере каква е
работата.
Развали
представлението, значи, сукиният му син и направи увеселение на публиката, та
щях да се пукна от
яд.
После пак се
намести, пак затвори очи и се помъчи да фигурира на умрял човек, ама колко ти
струва вече! Публиката се киска, даскалицата, обърнала гръб към публиката, се
друса от смях, на Тинко Кьосето се показа и другия крачол под роклята и — на ти
тебе жално
представление!
Да бях
аз, даскале, на негово място, не ръцете, а главата ми да беше се запалила и
горещ восък да ми капеше по очите, щях да умра като Гюро Михайлов на поста и
нямаше да мръдна, ама Минко е трето качество човек, сърце няма, дарбата му не
достига. Нему му дай една пълна тенджера боб със зеле и един голям самун да ги
оплюска завчас и за друго го не търси.