Навици
Кой както е навикнал,
да ти кажа, тъй си я кара! Чичо Добри Ингилизът например си има обичай, както
стои прав на пангаря през време на черковната служба, да си подремва. Илийката —
певецът — пък, хем си пее, значи, хем постоянно си подига с лявата ръка
панталона да не падне, а дядо Кольо клисарят спре ли се на едно място, вади
чекийката си и почва да си стърже
ноктите.
Навици, просто
навици, и нищо друго! Всеки ги има, всеки си ги носи и в делник, и в празник и
не е нещо за осъждане, щом не пречи на работата. Поп Костадин пък, инак добър и
кротък човечец, на никого освен на попадията ръка не е дигнал — какъвто си е
чевръст във всичко, хем служи, хем молитви чете, а в същото време и приказва с
околните, кара се и още много други работи
върши.
Домъкне се в
съботен ден, да кажем, на гробищата, увит в шал, с два чифта чорапи на краката,
с червен загорски пояс под расото и топла тухличка отзад на кръста; пристигне,
значи, спре се да отстоява на някой гроб, изругае през нос най-напред живите
наоколо, после умрелите, размята кадилницата и
почне:
— Е-е-е ще
м-о-олимясяаа упокоение души усо-о-оопших раб божи-и. .
.
Прекъсне след това
изведнъж и се развика на
женорята:
— Къде ви е виното
за преливане? Къде ви са свещите? Къде ви са нещата, а? Заплеси! Диванета!. . .
Панайот, Станка, Пенка, Пенчо, Енчо, Тооота, Тодора, Симо, Димо, Димчо, Косьо,
Досьо,
Кали-о-опааа!...
Изреди
мъртвите и веднага пак:
— Ха
де! Ха де! Подавай! Подавай жито ли е там, какви ципури е, че време нямам! Не
зяпай!
. . .В месте
зла-а-а-чне, в месте по-ко-ой-ние отнюду-у-ужа отбежи всекая болезн, печал и
воздихаааниеее. . .
И
както си каканиже, без да довърши, тръгне подир някоя друга жена. Върви си,
значи, пее си, па току
запита:
— Далече ли е
гробът?
— Че не е много
далече, отче — хе там е, на другия
край.
Попът я изгледа
изниско и прецеди пак през
зъби:
— Опустял, та се
невидял!. . . Вее-е-еч-ная па-а мят, ве-е-ечная, па-а. . . Чунким не те зная, че
нямаш и два лева да платиш, ами — на другия край чак!. . . Кираджийски кон!
Хамалия! Пфу!. . . Па-а-а-мя-а-ат, ве-е-чная па-а-амят. .
.
Стигне до гроба,
поуспокои се уж малко, подхване кротко и
проточено:
— В блаже-е-е-ном
и в-е-е-чний поко-о-ой. .
.
И пак го
наскачат:
— Хубав покой! Не
ще приказки! Буренясал, неочистен, кандилото пълно с
мухи!
.. .Подаж, господи,
души усооопших: Рачо, Тачо, Бона; Кона. . . Казвай по-нататък покойните, че съм
ти изгубил книжката!
Казвай!
Жената почне да
нарежда, да се запъва, а той, без да ги повтаря, за по-бързо кара с нея
заедно:
— Ве-е-чная паамят,
ве-ечная па-а-мят, ве-е-чная
па-а-мя-а-ат.
*
И
топло да е времето, и добре да е разположен, и в къщи да го повикаш вода да ти
свети — все си е същият: хем си пее, хем си приказва за други работи, хем
мърмори нещо сърдито:
—
Спаси, го-о-споди, люди твоя. . . Цонковице, колко кила ви излезе
свинята?
— Сто и девет, дядо
попе!
— Харно, харно. . . И
благослови достояние твое. . . Ами какво направихте
рибиците?
— Осолихме
ги.
— Хубави трици сте
изровили!. . . А квартиранти имате ли в горните
стаи?
— Имаме, дядо попе!
Двете учителки живеят тази година у
дома.
— Харно, харно! Върви
ви на вас! Нареждате я. . . Побе-е-еди благоверному царю нашему. . . Цанко ще си
дойде ли за празнините?
— Че
дано го пуснат.
— Ще го
пуснат, ще го пуснат. . . Ама рибиците, дето, таквози. . . сте ги осолили. . .
царю нашему Бори-и-и-су. .
.
Жената в тоя момент
ще се наведе да пусне някоя пара в менчето, той ще и пресрещне ръката и ще
рече:
— Не там, не там! В
ръката ми ги дай, да видя с очите си какво ви се е откъснало от сърце! В менчето
все стотинки пущате! Зная ви аз вас. . . На сопротивния да-а-руя-аа. .
.
В старата черква
«Света Петка», дето служи поп Костадин, има и хор. Хубаво си пее хорът, чисто,
сладко и редовно си пее, ама нали светиня му не обича чистото и редовното! Кога
иска, обажда се и подава на диригента, а кога му скимне — млъкне и не ще, та не
ще! Един ден например, като обикалял църквата през време на пренос, мярнало му
се нещо отвън на пътя. Изкарал преноса набързо, мръднал се в олтара, хорът изпял
«Яко да царя» и зачакал да се обади попът, за да продължи по-нататък. Хубаво,
ама попът не се обажда. Изпял хорът още веднъж същото, още веднъж — няма, та
няма! Почукал диригентът с пръчка, изкашлял се силно, дал тон — пак нищо! Минали
се пет минути, десет се минали, не знае човекът какво да прави. Пратил тогава
едно момче от хористите да иде в олтара да види да не му е прилошало нещо.
Отишло момчето, гледа — няма нито поп, ни дявол. Пошушнало на клисаря и тръгнали
двамата да го търсят. Тук поп, там поп, кога излезли отвън на улицата — ето ти
попа. Цял-целеничък, с одеждите, с требника, заловил един селянин за ръката,
друса я, друса я на скъсване и спазарява една
мисирка.
— А бе, отче — рекъл
му на ухото клисарят, — а бе литургията. . . такованка, се прекъсна и хорът не
знае какво да пее. . .
—
Уууу! Аха! Ама свършиха ли? Че много бързат бе! Много
бързат!
Скъсал
пазарлъка набързо, подал на клисаря мисирката, връцнал се назад и заканеркал още
от вратата:
— Изпо-о-олним
утриную молитву наше господе-е-ви-и-и. .
.
— Го-о-о-споди
по-о-о-ми-луй. . . — подхванал отново хорът и божествената служба
продължила.