Жълтото петле

         Товарният влак №147, почернял и мръсен от тунелите, изпухтя като бивол още няколко пъти и спря пред водопойния кран на малката гара Гащевци.
         Беше студена и мъглива пролетна утрина. Слънцето напразно се мъчеше да пробие с лъчите си дебелия кожух от напластени облаци и мъгли под него. Едновременно почти със спирането на влака от различни страни заслизаха настръхнали от студ началникът на влака, вагонопазачът, спирачите, прекосяваха набързо перона и се намъкваха в канцеларията. Престоят беше само няколко минути и всеки бързаше да стъпи малко на здрава земя и да се нагрее около бумтящата печка. Началникът подскачаше на място, вагонопазачът си разтриваше коленете, а единият от спирачите, изул лявата си обувка, седнал на стола, беше проточил грамаден крак, обут в шарен вълнен чорап със скъсана пета, която почти се беше долепила до нажежената ламарина.
         Грееха се и мълчаха. От време на време само някой ще изругае лошото време, лошото разписание на техния влак, лошия живот на железничаря изобщо и други лоши работи, които човек при такова настроение може да измисли.
         Във влака бяха останали само черният като Негус огняр и машинистът с кожен каскет, който, облегнат до вратата на локомотива, пушеше и гледаше разсеяно едва раззеленилото се поле.
         Както стоеше загледан, той дочу смътно изотзад откъм перона сигнал за тръгване, посегна с ръка, отговори му, без да се обръща назад, след това дръпна регулатора и черният бивол опъна шия, запухтя най-напред бавно, после често-често, затрака, потъна в гъстата мъгла и се изгуби.
         Дочули сигнала на машиниста, началникът на влака и другите първом не повярваха, но като надзърнаха през прозореца и видяха, че влакът заминава, хукнаха презглава да го гонят. Най-напред тичаше началникът, след него вагонопазачът, а отзад с един крак обут, а друг по шарен чорап препускаше спирачът.
        - Какво стана бе? Къде са? - питаше началникът другия спирач, който беше останал да обслужва на водопойния кран, но в момента също бе отскочил до лавката, за да се загрее вътрешно.
        - Отидоха, господин началник! Заминаха транзит! Дорде ги зърна, и ги глътна мъглата.
        - Кой, кой им каза? Кой им даде сигнал да тръгват? Как смеят?
        - Съвсем не зная, господин началник.
        - Ти чу ли сигнала?
        - Чух, господин началник, слабо го чух, ама дорде пристигна, и те - транзит!
         Изоставеният персонал стоеше като втрещен близо до влагалището и не знаеше какво да предприеме. Даже и босият спирач не се сещаше да си обуе обувката, а я държеше провиснала на кутлето му като заклана кокошка.
        - Ами сега? - обади се вагонопазачът.
        - Говеда с говеда! - беснееше началникът и триеше изпотено чело. - Ще ги науча аз, рапорт ще подам. Телеграфически ще донеса!
         И като подскочи на място, извика:
        - Тичайте в апаратната. Веднага да съобщят на гара Кленово за случката. Сигналните камбани да забият тревога! Да им кажат, че влакът е тръгнал без заповед, и да го върнат. Скоро! Скоро, докато не е станала катастрофа. Тичайте!
         Всички се юрнаха обратно към гарата и уж каза "тичайте", пък най-напред бягаше началникът на влака. Настана тревога и на гарата. Раздрънкаха се телефони, затрака телеграфът, разтичаха се чиновници... Най-после след около един час товарният влак №147 само с машиниста и огняря се завърна и застана като виновен в края на района. Около машината се струпаха всички.
        - Безобразие, скандал! - ревеше началникът.
        - Срамота бе, грехота! Какви последствия можеха да се явят! - редеше началникът на гарата.
        - Кой ви даде сигнал за тръгване бе, диванета? Кой ви свирна? - пулеше се една глава с червена фуражка.
        - Сигнал бе, господа, сигнал чух с ушите си. Без сигнал тръгвам ли? Кой го е дал, не знам.
        - Тъй беше, тъй беше - уверяваше ги огнярят.
        - Как сигнал, какъв сигнал, когато аз бях в стаята на началника?
        - Че сигнал, какъвто всякога сте ми давали.
        - В съд ще ви дам и двамата. Ще видите вий един сигнал, че ще ме запомните, та друг път да си чистите ушите с кибритени клечки. Ще видите.
        - Чакайте бе, хора, не се карайте - намеси се един от преносвачите на гарата, който слушаше отстрани. - Не са виновни хората бе!
        - Ами кой? Ние ли сме виновни?
        - И вий не сте виновни, и вий...
        - Ами кой тогава?
        - Петлето бе, жълтото петле на стрелочника. Виках му аз толкова пъти: Панчо, му викам, тоя перушан, дето се учи да кукурига и не може да го скопоса, както трябва, а го докарва на сигнална свирка, ще ни направи някоя пакост. Като се обади нощем, стряска ме от сън и все мисля, че влак заминава. Онзи ден и машинистът от пътнишкия влак също се излъга и без малко щеше да потегли по негова команда, но аз бях наблизо и го спрях. Та петлето направи тази пакост. Аз бях горе при склада за въглища и го чух, като изкукурига, веричката му... Не е виновен машинистът. То е, лисица да го яде. Не кукурига, а сякаш сигнал дава за тръгване.
         Не се мина много, и пред входа на гара Гащевци беше залепено следното обявление:

         Забранява се абсолютно да се разхождат малолетни петли из района на поверената ми гара. Виновните ще бъдат наказани най-строго.

От управлението на гарата

         Освен това за постъпката на машиниста се заведе дълга преписка, която не е приключена и до днес, огнярят беше глобен, а виновното жълто петле пострада най-много. Осъдиха го, горкото, да преспи голо-голеничко цели три часа при най-висока температура във фурната, задушено с кисело зеле.

Обратно към Чудомир